Meg vannak számlálva a tabletek napjai

2016-06-18

A tabletek iránti kereslet nagyon alacsony és ez a gyártók kínálatában is látható; kevés hardveres fejlesztés, semmitmondó újítások. Valóban a kategória haláltusáját láthatjuk a szemünk előtt? A TechKalauz cikke. 

A jóslat

Annak idején a tabletek az okostelefonok és a laptopok közötti űr betöltésére születtek és a megjelenés pillanatában valódi sikert arattak. Ezért is nevették ki sokan Thorsten Heins-t, a BlackBerry CEO-ját aki 2013-ban öt évet adott a tableteknek. Mit látunk ma, három évvel később? Azt, hogy az elmúlt évek statisztikái alapján a táblagépek bizony kihaló félben vannak. Gondoljunk csak bele, a kategóriateremtő Apple egyik legnépszerűbb tablete, az iPad Air 2, idén már két éves lesz és ha utódlásba nem számoljuk bele az iPad Pro-t, akkor jövőre már szeniorként nyitja az évet az almás márkaboltokban. 

A kijózanító számok

2012-őt nevezhetjük az aranykornak, ekkor közel 80 százalékkal lett nagyobb a táblagépek piaca. Egy évvel később még mindig 50 százalékos bővülésről számoltak be a hírek, ami 2014-ben 7 százalékra apadt, de az Apple már ekkor is negatív mutatókkal rendelkezett (megjegyzés: olyan “frissítések” mellett, mint az iPad Mini 3, ahol az egyetlen érdemleges újítás az ujjlenyomat olvasó beépítése volt, ez nem is csoda). 2015-ben pedig a csökkenő trend tovább folytatódott: 2014 Q4 eredménye 24.1 millió eladott tablet, szemben a 2015 Q4-es  16.1 millióval. 
Ekkor már igaznak vélték Thorsten korábbi vízióját. 

Az okok

A piaci elemezők a következő okoknak tudták be a tabletek iránti érdeklődés csökkenését:

  • 2010-ben a 4,3 hüvelykes kijelzővel rendelkező okostelefonok nagynak számítottak, ezzel szemben a 4,7 hüvelyk ma már kompakt méretnek számít és az 5,5-5,7 hüvelyk nevezhető nagynak, eközben viszont a laptopok inkább vékonyodtak, kisebbek lettek, így a noteszgépek és az okostelefonok között betöltendő űr is kisebb lett
  • aki tabletet akart vásárolni, az már megtette - és úgy tűnik, hogy a tulajdonosoknak nincs arra szükségük, hogy 1-2 évente cseréljék az eszközeiket, főleg azt elnézve, hogy milyen elenyészőnek tűnik a táblagépek innovációja a versenytársakkal szemben (a 2013 november 12-től elérhető iPad Mini 2 még napjainkban is megfelelő választás lehet az egyszerű tartalomfogyasztásra)
  • 2-az-1-ben, vagyis a hibrid gépek előretörése szintén a tablet piac további bővülésének akadálya lehet (napjainkra Európában minden ötödik eladott tablet, valójában hibrid eszköz)

Konklúzió

A táblagépeket nem fogják magukra hagyni a gyártók, ennek egyik oka, hogy sokan potenciált látnak a produktivitást növelő alkalmazások használatában és a játékok iránti hatalmas érdeklődés sem csökken. Emellett tartalom fogyasztásra az egyik legkompaktabb eszköz, még a phabletek mellett is, kiváltképp osztott képernyős módban. A különböző piacterek, mint az App Store és a Google Play hatalmas teret adnak az innovatív alkalmazásoknak és ezek napjainkban továbbra is felfelé ívelő tendenciát mutatnak sőt, a megújuló előfizetést igénylő appok sora egyre bővül. Tehát, míg hardverek terén kis túlzással egy helyben tötyögünk, addig szoftveres téren gördülékenyen halad az innováció - az optimalizált iOS mellett így egy iPad Mini 2 sem tűnik elképesztően lassúnak. 

A hivatkozott, 2013-as Thorsten Heins BlackBerry CEO jóslat, mely szerint a táblagépekre öt év múlva már semmi szükség nem lesz, meggyőződésem szerint hamis. Úgy néz ki, hogy a tabletek felfedezését követő hatalmas kereslet megtorpant és piac valóban elérte a csúcsát, de az eszközökre ettől függetlenül még van igény, csak ezeket nem kell minden évben cserélni, sok esetben a régebbi modellek képességei még napjainkban is elegendőnek bizonyulnak. Állíthatom ezt azért is, mert a lentebb megtekinthető 2 éves videót iPhone 5S-vel vették fel és az első generációs iPad Air-vel vágták meg. A tabletek nem halottak, legrosszabb esetben csak identitás válságban szenvednek. 

Forrás

Forrás

Forrás

Forrás

Gabe

TechKalauz
Google+ Facebook RSS
Készítette: