Üzleti notebookok előnyei

Örök vita marad az-e két csoport megválasztása. Mit vegyünk? Olcsóbb, silányabb minőségű, erős hardverrel rendelkező consumer notebookot vagy drágább, jó minőségű, gyöngébb hardverrel rendelkező business gépet. A mai fogyasztói társadalomra jellemzően a notebook piacra is kihat az a jelenség, amivel elég sok fogyasztó találkozik, miszerint notebookja silány minőségű, vagy esetleg az átlagnál rosszabb szerviz szolgáltatással rendelkezik. A magyar fogyasztó átlagkeresetéből kifolyólag kompromisszumhoz van kötve, miszerint vagy a minőség útjára lép, vagy pedig a teljesítmény útjára. Sajnos ez a kettő dolog nem összehangolható ha figyelembe vesszük magyar átlag keresetet. Sajnos az ilyen jellegű elvárásaink csak súlyos összegek árán valósíthatóak meg. A hasznos tippek notebook vásárlás előtt c. cikkben részletesen le van írva, hogy választáskor mire kell ügyelni, melyet ha betartunk komoly problémáktól kíméljük meg magunkat a jövőben.

Üzleti notebookok előnyei 

A notebookokat két főbb csoportba BUSINESS és CONSUMER kategóriába oszthatjuk.

 Business:

Beginner Business
Small Business
Corporate Business
 
Consumer:
Consumer Beginner
Consumer Gamer
 
A Business gépeket a gyártó piacra kerülésük előtt akár több 1000 óráig is teszteli. Ezek a notebookok főként nagyvállalatoknak igényeinek lettek tervezve melyben nem fér bele egy esetleges meghibásodás. Ha ez megtörténik akkor súlyos összegeket és bizalmat vesztenek. És hogy miért is fontos különösen egy mobil számítógép esetében az előzetes tesztelés, tervezés és hibajavítás? Mert ellentétben egy asztali számítógéppel itt minden egybe van integrálva, sokkal kisebb és ha esetleg még hordozni is akarjuk ki van téve mindenféle külső fizikai hatásnak. Tehát fontos, hogy a lehetőségekhez képest:
 
-ne melegedjen nagyon vagy ne a zavaró helyeken
-ne fogyasszon sokat
-megfelelő ideig menjen az akkumulátor
-ne legyen túl nehéz
-ellenálló legyen a minél szélsőségesebb külső fizikai hatással szemben, úgy mint hőmérséklet, páratartalom, nyíró és csavaró erők, stb….
  
Többek közt ezeket a szempontokat nem veszik figyelembe a consumer termékeknél. Persze van negatívum is mivel a hosszas tesztelés azt eredményezi, hogy a kikerült business gépek drágábbak és az eltelt idő miatt konfigurációjuk nem éppen a legfrissebb. Ezzel nem azt akarom kifejezni, hogy minden consumer gép rossz, egyszerűen csak azt, hogy kevésbé megbízhatóak, gyakoribbak a szériahibák. Ez nem márkafüggő, hiába vannak, akik vakon esküsznek egyikre vagy másikra viszont vannak olyan gyártók melyeket azért érdemes kerülni. Sajnos az sem feltétlenül igaz, hogy egy üzleti laptop megbízható, hiszen hibás koncepciók, szériahibák még a hosszú és szigorú teszt periódus ellenére is előfordulhatnak. De! Megint csak ki kell hangsúlyozni, hogy kisebb az esély a melléfogásra egy business gép esetén.
 
Üzleti notebookok előnyei
 
A support nem merül ki csak a szoftverben sajnos. A hardver elemek gyors és sokszor már átláthatatlan fejlesztése és csereberélése közepette (csak hogy megfeleljen a minél modernebb specifikációknak, hogy a consumer vásárló ezt válassza) a gyártóknak nagyon komoly gond a garanciális ügyintézés és ez az idő elteltével hatványozódik. Például ha egy 2 és fél éves üzleti gép szervizbe kerül alaplap hibával (ma már sosem javítják, csak cserélik), az annak idején nagy számban legyártott alaplapok miatt feltehetően, az esetek 98%-ban azonnal van hozzá alkatrész és a javítás meg van pár nap alatt. Ugyanez egy consumer esetén fordított, szinte biztos, hogy nem lesz alaplap (főleg, ha az adott szériával még gondok is voltak) és tuti hogy várni kell. Már akkor nyertünk, ha a gyártó elismeri a felelősségét. Ilyenkor szokott előfordulni, hogy több hónap után sem képesek “javítani”, majd felajánlanak egy teljesen más típusú gépet cserébe. Az ügyfél pedig csak azt szajkózza, hogy “nem férek az adataimhoz”, “nekem munka eszköz a gép”, stb. stb. Nos igen, akkor nem ilyet kellett volna venni, mert ez tömegcikk. A német Hans megveszi magának és amikor 1 éves lesz akár működik, akár nem lecseréli egy modernebbre, mert tudja mit vett, mert megteheti és mert az új már megint jobban tetszik. Hiszen erről szól a fogyasztói társadalom, ilyen a consumer fogyasztó. A gond az, hogy a magyar átlag bemegy a hipermarketbe és a kosárba beteszi karácsonykor a szaloncukor mellé a csilivili laptopot is százezerért. Megveszi hitelre, vagy az összes megtakarításából, abban a tudatban, hogy olyan ez mint a TV-je, csak ez laptop, ez is elmegy majd egy jó 10 évig. Aztán jönnek a meglepetések, hogy ez a márka rossz, meg, hogy milyen drága volt még is elromlik stb… 
 
Üzleti notebookok előnyei
 
Az emberek kényelmesek (ez még nem baj) és sokszor lusták is, de elvárásaik, igényeik (sokszor nem a pénztárcájukhoz illő) mindig vannak. A consumer termékek általában csak “háztól házig” garanciával kaphatóak. Ezt az egyik gyártó így, a másik meg úgy hívja, de a lényeg ugyanaz. Csökkenteni a költségeken, ha kell, a szerviz szolgáltatást „outsource”-olni. Mindezt mézes-mázos csomagolásban adják el az ügyfélnek, sőt úgy tüntetik fel, mintha a termék egy komoly pozitív tulajdonsága lenne, alapozva ezzel lustaságunkra. Persze, értem én, tudom én, hogy a webshop-ok korát éljük és lassan meg sem kell mozdulnunk egy bevásárláshoz. A gond itt csak az, hogy nem 1 kiló narancsot vettünk, hanem egy sokkal drágább és SOKKAL összetettebb, bonyolultabb terméket. Nem tudom, hogy intéztél-e már bármit telefonos ügyfélszolgálaton és hogy mennyire szeretted, mennyire voltál elégedett az ügymenettel. Ha szerencséd van a balszerencsédben és notebook-odnak egyértelmű a hibája (a szerviz szempontjából könnyen reprodukálható), akkor “csak” a telefonos ügyfélszolgálaton kell átverekedned magad, bebizonyítanod, hogy nem te vagy a hülye felhasználó, a termék tényleg rossz. Egyeztetni kell egy felvételi időpontot, amikor is a futárszolgálat elviszi a gépedet egy másik kelet-Európai szervizbe. Ha szerencsés vagy, három hét múlva visszakapod megjavítva és ha nagyon, nagyon szerencsés vagy, akkor a nagy sietségben jól rakták össze, nem hiányzik csavar, nem állnak csálén az elemek és az általad eddig megóvott műanyag elemeket sem karcolták nagyon össze (ha mégis, kinél reklamálsz?). Az igazi gond és szívás akkor van, ha az általad problémásnak vélt jelenség nem könnyen, vagy mindig reprodukálható és a termék alapvetően működik, ez pedig igen gyakori eset. Ilyenkor jönnek a személyes kontaktus hiányából eredő hibák a szervizmenetben. Jó esélyed van rá, hogy a telefonos ügyfélszolgálatos meggyőzése után a terméket ugyan felveszik tőled, de azt három hét hiány után ugyanazzal a hibával kapod vissza, hiszen az információ útközben elvész, torzul, a hiba pedig nem reprodukálható anélkül (például fagy a gépem, ha …). Mennyivel jobb lenne ilyenkor bevinni egy márkaszervizbe és ott az „asztalra csapni”? Igen, csak hogy ezt nem teheted meg, mert nem ezt a garanciát választottad. Vissza lehet vinni az eladóhoz, de ő csak maximum 3-8 napig köteles érdemben foglalkozni veled, utána teljes joggal mutogathat ő is a gyártó szervizére, illetve a garancia jegyre. Ne legyenek hiú ábrándjaink a gyártókkal kapcsolatban. Ez itt kelet-Európa, nem mi vagyunk a fontos ügyfelek sajnos és a gyártókat sem érdeklik a magyar fogyasztóvédelmi szabályok. Ha az ügyfél elég harcos, mindennel fenyegetőzik, akkor csak egy dolgot érhet el, összeveszik a vele szerződésben álló eladóval, aki semmiről sem tehet és vagy visszaveszi a terméket (ami neki teljes bukta, mert a gyártót ő sem érdekli), vagy nem és kezdődhet a pereskedés. A szerencsétlen kereskedő mindenképpen veszít, mert őt semmi sem védi, mindkét oldalról ki van szolgáltatva.
 
 
Pucu

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?