A digitális korszak egyik legnagyobb paradoxona, hogy miközben a technológia hatékonyságot ígér, a valóságban sokszor éppen az IT-rendszerek akadályozzák a munkát.
Egy új kutatás szerint a cégek minden ötödik dollárt feleslegesen költenek el szoftverekre, amelyek túl drágák, bonyolultak vagy egyszerűen senki sem használja őket.
Túl sok program, túl kevés eredmény
A több mint 700 IT-, pénzügyi és ügyfélszolgálati vezetőt vizsgáló jelentésből kiderült, hogy a vállalatok 53%-a nem érte el a várt megtérülést szoftverbevezetések után.
– 43%-uk túllépte a költségkeretet,
– 32%-uk elégedetlen volt a gyártói támogatással,
– és a legtöbben arról számoltak be, hogy a rendszerek lassítják a munkát ahelyett, hogy gyorsítanák.
A tanulmány szerint az átlagos dolgozó heti 7 órát veszít azzal, hogy különböző szoftverek között ugrál – napi átlagban 15 különböző eszközt és 4 kommunikációs csatornát használ.
A szoftverrengeteg ára: elveszett idő és kiégés
A túlzott digitalizáció nemcsak a költségvetést, hanem az embereket is megterheli.
Minden ötödik válaszadó ismer olyan kollégát, aki a szoftverek miatt égett ki vagy mondott fel.
A Freshworks vezérigazgatója, Dennis Woodside szerint „a technológia, ami eredetileg gyorsítani akart, mára lelassította a cégeket.”
A legnagyobb hibák, amiket a cégek elkövetne
A kutatás három visszatérő problémát azonosított:
- Gyenge integráció: az alkalmazások nem beszélnek egymással, így az adatok elszigetelten maradnak.
- Túl sok eszköz: a „mindenre van egy app” hozzáállás végül káoszhoz vezet.
- Rossz felhasználói élmény: elavult, nehezen kezelhető felületek, amelyeket a dolgozók inkább elkerülnek.
Az ügyfélszolgálati munkatársak például a nem testreszabható folyamatokat és a lassú napi feladatokat nevezték meg a legfőbb stresszforrásként, míg az IT-csapatok a silo-rendszereket és a bonyolult integrációkat említették.
A megoldás: kevesebb szoftver, több fókus
A szakértők szerint a kiút nem újabb rendszerek bevezetése, hanem az egyszerűsítés.
A vállalatoknak fel kell tenniük a kérdést:
– valóban használja valaki ezt az eszközt?
– hoz mérhető eredményt?
– integrálható más rendszerekkel?
Ha a válasz nem, akkor ideje kikapcsolni és elengedni – a pénztárca és a dolgozók mentális egészsége is meghálálja.













