Aki lemarad, kimarad – Három tipp informatikai vezetők számára, hogy miért is jó az edge

0
1269

Ahhoz, hogy a szervezetek sikeresek legyenek, be kell vonniuk a technológiát működésükbe. Ez nem kérdés már 2023-ban, hanem tény. Azonban a korral való haladás az üzletben kritikus fontosságú, így a vezetőknek már tisztában kell lennie a technológiával, némileg az üzemeltetéssel is, amellett, hogy az üzletet profin viszik. Természetesen a taktikai előrelátás és az iparági szaktudás is szükséges kompetenciák ahhoz, hogy a vezetők megtalálják azokat a megoldásokat, amelyekkel elérhetők a vállalatuk digitális átalakulással kapcsolatos céljai. Az edge pedig pontosan ilyen megoldás – nem meglepő, hogy napjainkban az informatikai vezetők egyik fő prioritásává vált ezen technológia üzletbe való implementálása.

Már zajlik az edge forradalma: A technológia átformálja a vállalatok működését, megváltoztatja az eredményeket, és elősegíti a növekedést. Az edge környezeteket övező félreértések tisztázására a Dell Technologies az alábbi tanácsokat kínálja:

Tipp Nr. 1.: Mutasd meg az edge előnyeit

Definiálni az edge-et nagyon nehéz feladat. Kiindulópont gyanánt a 2010-es éveket lehetne felhozni,, amikor a mainstream informatika a felhőalapú számítástechnika (cloud computing) diadalát hirdette, az egyik iparági szereplő pedig előállt a fog computing (köd számítástechnika) koncepciójával. Ez arra adott választ: miként valósítható meg az adatok késleltetés nélküli, költséghatékony és többletterhelés nélküli továbbítása a hálózatokon. 2015-től pedig az az időszak kezdődött el, amikor aktívan elkezdték keresni a felmerülő problémákra a választ. De mi volt a probléma? Az, hogy egyértelművé vált, hogy a felhőből (cloud) nem oldható meg gyorsan és költséghatékonyan a hálózatok szélein (edge) lévő „szenzorhadsereg” adatigény kiszolgálása.

Dióhéjban ez vezetett el az edge computing, vagyis a mikro adatközpontok hálózatáig. (Az IDC definíciója szerint ezek a mikro adatközpontok lokálisan tárolnak és dolgoznak fel adatokat, és onnan csak az eredményeket továbbítják, ezzel teszik lehetővé a feldolgozási sebesség gyorsulását és a rendszer reakcióidejének gyorsulását).

Alábbi kép azt mutatja meg, hogyan függ össze a cloud, a fog és az edge computing.

Az edge (peremhálózat) a cég perifériáit vagy egy tipikus adatközpont külső részét jelenti, ahol az adatokat emberek vagy eszközök összegyűjtik és felhasználják. Népszerűbbé válása tehát azt jelenti, hogy a feldolgozási teljesítmény nagyban javul, ugyanis a hagyományos adatközpontokból az adatok az edge-re/peremhálózatra  – azaz a felhasználóhoz jóval közelebb – helyeződik át. A Gartner előrejelzése szerint a következő években világszerte az adatok 75 százaléka nyilvános felhőn vagy adatközponton kívül, az edge-en jön létre és ott is használják majd fel.

Jó eséllyel maguk az ormatikai vezetők is tisztában vannak a hagyományos adatközpontokban tárolt adatok gyűjtésével, kezelésével és felhasználásával kapcsolatos kihívásokkal. Képzeljük csak el, mi történik, ha hirtelen az adatok háromnegyede ezen szabályozott környezeten kívülre kerül? A cégeknek készen kell erre állniuk. A készenálláshoz pedig az is szükséges, hogy az informatikai vezetők tisztában legyenek az edge-el, ismerjék azt, valamint egyértelműen és jól érthetően be kell tudniuk mutatni annak előnyeit. A peremhálózat a feldolgozási teljesítményt az adatközpontokról az adatok keletkezésének helyére teszi, ami gyors, szinte késleltetés nélküli számításokat tesz lehetővé.

Mivel az adatokért felelős csapatoknak többé nem kell várniuk az adatok a felhőbe vagy adatközpontokba való átvitelére a feldolgozáshoz, csökkennek az üzemeltetési költségek – ezzel szemben a megbízhatóság és a rugalmasság nő. A peremhálózaton lévő adatok pedig még elszigetelt, távoli helyeken, rossz kapcsolat esetén is elérhetők maradnak.

Továbbá az sem elhanyagolható tény, hogy az olyan egyre népszerűbb technológiák, mint a mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML), amelyek rengeteg adatot igényelnek, szintén az edge-re fognak támaszkodni a gyorsabb és megbízhatóbb eredmények érdekében.

Tipp Nr. 2. – Mutassa meg, hogy milyen jó, amikor az információ AZONNAL ott van

Az edge használatának azonnali pozitív hatása lehet az üzletvitelre. Az informatikai vezetőknek az edge segítségével megadatik a lehetőség arra, hogy a rengeteg elérhető adatból azonnal kinyerjék a szükségeseket és megfelelő megállapításokra jussanak. Ennek az az oka, hogy az edge-en összegyűjtött adatokat nem kell távoli adatközpontokba küldeni, így az okoseszközök és az alkalmazások késlekedés nélkül feldolgozhatják azokat.

Emellett az informatikai vezetők jobban megválogathatják, milyen adatokat szeretnének gyűjteni, amivel költséget és erőforrást takaríthatnak meg, valamint a rendszer összetettségét is csökkenthetik, mivel sem a csapatoknak, sem pedig a gépeknek nem kell hatalmas mennyiségű adatot átvizsgálniuk. Fontos azonban észben tartani, hogy a peremhálózati adatok is épp annyi „zajt” tartalmazhatnak, mint az adatközpontokból származók, vagyis nem minden esetben értékesek, és továbbra is el kell dönteni, mely adatok hasznosak közülük.

A lényeg tehát az, hogy az edge-en történő adatgyűjtéssel jobb/gyorsabb döntéshozatal érhető el vezetői szinten, ami átformálja az üzletvitelt, növeli a hatékonyságot, és bevételnövekedéshez vezet. Vegyük például a gyártást. Ha egy cég egy távoli üzem kritikus fontosságú berendezését monitorozza, hogy esetlegesen javításra vagy cserére szorul-e, amíg az adatok nem ingadozóak, nem szükséges őket egy távoli adatközpontba továbbítani. Ha azonban rendellenességek figyelhetők meg az adatokban, a vállalat reagálhat azzal, hogy kiküld egy mérnököt, aki kijavítja vagy kicseréli az alkatrészt.

Tipp Nr. 3. – Ha kimaradsz, véged: Ne hagyjuk a versenytársakat előnyhöz jutni

2030-ra az edge informatikai megoldások piaca több mint 155 milliárd amerikai dollárra fog rúgni a grandviewresearch elemzése szerint. Ez elképesztő adat, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy milyen meredeken megy felfelé az a bizonyos görbe – évente nagyjából 39 százalékos növekedés várható.

Az IDC kutatása szerint jelenleg a peremhálózati befektetések nagy része (85%) a hardverekre (a fennmaradó része pedig a szoftverekre) vonatkozik, 2025-re azonban a peremhálózatokkal kapcsolatos összes kiadás fele szolgáltatásokra, például a peremhálózathoz kapcsolódó platformokra és az ehhez szükséges szoftverekre, csatlakozási lehetőségekre és egyéb professzionális szolgáltatásokra irányul majd.

Napjainkra a legtöbb informatikai vezető felismerte az edge létjogosultságát, valamint az adatfeldolgozás és a számítástechnika jövőjében elfoglalt előkelő helyét. A fenti kutatás bizonyítja, hogy a kiadások az elkövetkező években továbbra is növekedni fognak, az informatikai vezetők pedig ennek tudatában, a peremhálózati számítástechnika, illetve annak kézzel fogható és széles körű előnyei ismeretében meggyőzően érvelhetnek az edge környezetbe való nagyobb mértékű befektetés fontossága mellett.

Hogy mire használd az edge-et? Ez minden iparág minden vállalatánál eltérő. Végtelenszámú körülmény között ezt megtippelni sem lehet, maximum példákat mondani, de ilyenek az eddig leírtak alapján valószínűleg mindenki magától is tud mondani. Vegyük például azt a kérdéskört, hogy az adott cég támogatja-e a távoli vagy a rugalmas munkavégzést, illetve milyen jelentőséggel bír a vállalkozás üzletmenetében az IoT, a mesterséges intelligencia vagy épp az automatizálás.

Egy dolog azonban halálbiztos: az edge megoldások javítják az üzleti eredményeket.

techkalauz.hu – az online techmagazin

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét