A Fujitsu és a Kagawa Egyetem közösen kutatják a speciális szükségletű gyerekeknek szánt okostelefon-alkalmazásokat

A kutatás áttekintése

A projekt célja: a különleges gondozást igénylő gyerekek életminőségének javítása a mindennapok egyik legfőbb ICT-eszközének számító okostelefonok segítségével.

Időtartama: 2011. július 1- 2012. március 31.

Megcélzott felhasználók: Általános/középiskolába, vagy speciális oktatási intézménybe járó, fejlődési zavarokkal (pl. tanulási nehézségek, autizmus) küzdő és értelmi sérült gyerekek, valamint gondozóik, segítőik és tanáraik.

A kutatás keretében több hónapra a Fujitsu által fejlesztett szoftvereket futtató okostelefonokkal látják el a tanárokat, segítőket és gondozókat. A kutatási csapat ezt követően megvizsgálja és elemzi a szoftverek hatékonyságát a gyerekek általi használattal kapcsolatos megfigyelések, valamint felmérések és interjúk alapján.

Új szoftverek

Az új szoftverek egy olyan mobil alkalmazásra épülnek, amelynek hatásosságáról gyakorlati vizsgálatok útján győződtek meg, és amelyet a Fujitsu és a Kagawa Egyetem forgalomba is hozott a 2010-es pénzügyi évben. Az alkalmazás kibővített és továbbfejlesztett jellemzőkkel aknázza ki az okostelefonok speciális tulajdonságaiban rejlő előnyöket.

(1) Új fejlesztésű szoftver az érzelemkifejezés segítésére

A szoftver használója egy ötfokozatú csúszka segítségével beállíthatja érzelmei hevességét illetve egy arcot ábrázoló ikon segítségével jelezheti érzelmei változását. Ha a csúszkát balra vagy jobbra mozgatja a képernyőn, a karakter arckifejezése ennek megfelelően változik, kifejezve ezzel az aktuális érzelmi állapotot.

(2) Egy továbbfejlesztett szoftver a kandzsi és hiragana karakterek leütési sorrendjének felismerésére. A Fujitsu új jellemzőt adott a szoftverhez, amely az okostelefonok speciális tulajdonságait kihasználva segít a felhasználóknak követni a karaktereket.

(3) A felhasználókat az idő fogalmának megértésében segítő szoftver.

(4) A felhasználókat a kommunikációban és a következtetések levonásában segítő szoftver.

A közös kutatás háttere

A Kagawa Egyetem Tanárképző Kara mellett működő speciális iskola és „Subaru” tanterem speciális szükségletű gyerekeknek nyújt oktatást és támogatást. Az intézmény elsősorban fejlődési zavarokkal (pl. tanulási nehézségek, autizmus) küzdő és értelmi sérült diákok részére dolgoz ki ICT-alapú oktatási és támogató programokat.

A Fujitsu ezzel párhuzamosan mobiltelefonos támogatást nyújt az érintett gyerekeknek. A cég 2010 októberében három ingyenes alkalmazást (egy idő- és egy kézírás-felismerést segítő, valamint egy képkártya-szoftvert) fejlesztett ki és vezetett be. A Kagawa Egyetemmel közösen indított kutatási projekt keretében a Fujitsu még hatásosabb támogatást biztosít ezekhez az alkalmazásokhoz okostelefonok segítségével. Az utóbbi években gyorsan terjedő okostelefonok ugyanis kiválóan alkalmasak a különleges gondozást igénylő gyerekek életminőségének javítására.

Jövőbeni kezdemények

A közös kutatás lezárásakor a Fujitsu és a Kagawa Egyetem azt tervezik, hogy az eredményeket széles körben publikálják és tájékoztatják az oktatási intézményeket, a támogatóközpontokat és a gondozókat a szoftverek hatásosságáról. Az eredmények alapján a Fujitsu továbbfejleszti a szoftvercsomagok funkcionalitását és felhasználóbarát jellemzőit, és a jövőben ösztönözni fogja az ilyen szoftverek szélesebb körű társadalmi alkalmazását.

A Fujitsu és a Kagawa Egyetem a jövőben is közösen kutatják, miként nyújthat eredményes segítséget az ICT a speciális szükségletű gyerekeknek.

 

Ezeket a cikkeket Neked ajánljuk!

Vélemény, hozzászólás?