A Lenovo friss kutatása szerint a kiskereskedelmi szektorban bevezetett mesterséges intelligencia (AI) megoldások 96%-a beváltotta vagy túlteljesítette az elvárásokat – ezzel megelőzve a pénzügyi és az egészségügyi szektort is az EMEA-régióban.
A CIO Playbook 2025 című riportban – amelyet a Lenovo az IDC közreműködésével készített – 620 IT-döntéshozót kérdeztek meg Európa és a Közel-Kelet kilenc országában (köztük Kelet-Európában is). A felmérés célja az volt, hogy feltérképezzék, miként használják a vállalatok a mesterséges intelligenciát különböző iparágakban, és hol térül meg leginkább a technológiai befektetés.
A kiskereskedelem óvatos, de hatékony
A Retail szektor 2025-ben nem a legnagyobb AI-befektető, mégis a legtöbb sikert könyvelheti el:
– A válaszadók 61%-a még csak a tesztfázisban jár
– A jövő évre várt költésnövekedés „csak” 97%
– Ennek ellenére a már lefuttatott AI-projektek 96%-a meghaladta vagy elérte az elvárásokat
Ez azt jelzi: nem a pénz, hanem a jó stratégia számít.
A pénzügyi szektor (BFSI): kevés projekt, de jól célzott
A Banking, Financial Services and Insurance (BFSI) területen:
– Mindössze 7% a valós AI-bevezetési arány
– A teljes AI-költés csupán 38%-át fordítják generatív AI-ra – ez a legalacsonyabb arány az összes iparág közül
– Ugyanakkor az AI-projektek 33%-a túlteljesítette az elvárásokat, ami a legjobb eredmény ebben a mutatóban
Ebből az látszik, hogy a kevesebb néha több: ha jól választják ki az AI használati területeit, az eredmény is stabilabb.
Az egészségügy tempót vált – de még döcög
A Healthcare szektor 2025-ben 169%-kal növeli az AI-költést – ez messze a legnagyobb ugrás minden iparág közül.
De sajnos ez nem feltétlenül hoz sikert:
– Itt a legalacsonyabb az AI-bevezetési arány
– És itt panaszkodtak a legtöbben arra is, hogy az AI nem hozta az elvárt eredményeket
A Lenovo szerint ennek oka lehet a belső AI-tudás hiánya, illetve a nem elég átgondolt stratégiai megközelítés. Az egészségügynek külső támogatásra és célzottabb projektekre lenne szüksége a sikerhez.
AI-nomics: nincs egyetlen, mindenkire érvényes AI-stratégia
„Nincs univerzális megoldás az AI-ra. Minden iparág saját kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe.” – nyilatkozta Simone Larsson, a Lenovo vállalati AI-ért felelős vezetője.
A CIO Playbook 2025 abban segít, hogy az IT-vezetők össze tudják hasonlítani saját helyzetüket más iparágakkal, és tanulhassanak egymás tapasztalataiból. A riport konkrét tanácsokat is ad:
– Milyen infrastruktúrára van szükség az AI bevezetéséhez
– Hogyan azonosítsuk a legnagyobb üzleti lehetőségeket
– Miként alakítsunk ki stratégia-alapú AI bevezetési modellt, ne csak „technológiát a technológia kedvéért”
A teljes EMEA AI-nomics jelentés és a CIO Playbook 2025 itt érhető el:
👉 https://www.lenovo.com/AI