ATI Mobility Radeon x1600

Manapság egyre többen játszanak a noetbookjukon. A vásárláskor az egyik legfontosabb kérdéssé vált, vajon elfutnak-e a játékok a kiszemelt masinán. A videokártya gyártók is kihasználják ezt és egyre hangzatosabb nevekkel látják el termékeiket. Ilyenek pl. az nVidia Geforce GO 7300/7400 kártyái, amiről a boltok többsége azt híreszteli: minden játék elfut rajta. Ez kétségtelenül így is van, de egy apróságot elfelejtenek megemlíteni: a kártya 64 bites és ez igencsak behatárolja az amúgy is szerény képességeit! A játékok nem hogy futnak rajta, örülhetünk hogy éppen csak eldöcögnek. Az általunk minimálisan javasolt kártyák játékok futtatására: nVidia vonalon a 7600GO és ettől felfelé, míg ATI fronton a Mobility Radeon X1600 a minimum.

Jelen tesztünkben az ATI Mobility Radeon X1600-at próbáljuk kivesézni és remélhetőleg minden felmerülő kérdésre választ adni. A kártya már egy ideje jelen van a piacon, az ezekkel szerelt noteszek ára sem vészes. Mint ahogy az a nevéből kikövetkeztethető, a kártya az asztali változatban már jól ismert 12 pipe-os ATI Radeon X1600 mobil változata. Lássuk pontosan kivel is állunk szemben:

Tulajdonságok – Részletek


Alap tulajdonságok

• 157 millió tranzisztor, 90nm gyártástechnológia
• 12 pixel shader processzor
• 5 vertex shader processzor
• 128 bites, 4 csatornás DDR/DDR2/GDDR3/GDDR4 memória interfész
• Natív 16X PCI Express busz interfész
• DVA (Dynamic Voltage Control)

Ring Bus Memory Controller

• 256 bites ring bus
• Programozható, intelligens döntéslogika
• Teljesen asszociatív textura, szín és Z/stencil cache megoldás
• Hierarchikus Z-buffer Early Z teszttel
• Veszteségmentes Z Compression (48:1)
• Villámgyors Z-Buffer ürítés
• Z/stencil cache optimizáció real-time shadow rendering-hez


Többszálas shader motor

• Hardveres támogatás a Microsoft DirectX 9.0 Shader Model 3.0 programozható vertex és pixel shader-ekhez
• Rendkívül gyors, 128 bites lebegőpontos számítások minden shader művelethez
• Dedikált elágazásbecslő egység dinamikus elágazásokhoz és adatáram vezérléshez
• Dedikált texture címző egység a megnövelt teljesítményhez
• 3Dc+ texture tömörítés
-o High quality 4:1 tömörítés normál maps 2 csatornás adatformátumok
-o High quality 2:1 tömörítés összetett maps 1 csatornás adatformátumok
• Multiple Render Target (MRT) támogatás
• Vertex buffer renderelés támogatás
• Teljes OpenGL 2.0 támogatás


Fejlett képjavító tulajdonságok

• 64 bites, lebegőpontos HDR renderelés támogatása
-o Beleértve a blending és multi-sample anti-aliasing támogatást
• 32 bites egész HDR (10:10:10:2) formátumok támogatáse
-o Beleértve a blending és multi-sample anti-aliasing támogatást
• 2x/4x/6x Anti-Aliasing módok
-o Új, adaptív Anti-Aliasing képességek Performance és Quality módokkal
-o Ideiglenes Anti-Aliasing mód
-o Veszteség nélküli szín tömörítés (6:1) minden felbontásban, beleértve a widescreen HDTV felbontást is
• 2x/4x/8x/16x Anisotropic Filtering módok
-o 128-tap texture filtering
• Nagy felbontású texture támogatás(4k x 4k)
-o Avivo Video és Display Engine
• Kiemelkedő teljesítményű, programozható video processzor
-o MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, és H.264 dekódolás (DVD/HD-DVD/Blu-ray lejátszás), kódolás és  átkódolás
-o DXVA támogatás
-o Zajszűrő és blokkolásgátló filterek
-o IDCT, DCT
-o 3:2 pulldown (frame rate konverzió)
• Pixel shader real time video lejátszáshoz
• HDR gyorsítás
• Rugalmas kijelző támogatás
-o Dupla integrált dual-link DVI transmitter
-o DVI 1.0 / HDMI valamint HDCP kompatibilitás
-o Integrált kétcsatornás 400 MHz-es DACs
-o 16 bites csatornánkénti lebegőpontos HDR és 10 bites csatornánkénti DVI output
-o Programozható lineáris gamma korrekció, színkorrekció,
-o Teljesen független szín- és videovezérlés minden kijelzőnél
-o Xilleon TV encoder analóg kimenettel
-o YPrPb kimenetek HDTV kijelzőkhö
-o Gyors, hibamentes átkapcsolás a különböző módok közt
-o VGA támogatás az összes kimeneten

Áttekintés

A Mobility Radeon X1600 volt az első mobil GPU, melyek alapjául az X1000-es technológia szolgált. A szériát kimondottan a “kimagasló teljesítmény/alacsony fogyasztás” szellemében alkották meg. Az ATI Avivo technológiájával felszerelt kártya a “PowerPlay” technológia továbbfejlesztett változatával is rendelkezik, melynek lényege az alacsonyabb fogyasztás és a hosszabb üzemidő biztosítása. Meg kell jegyeznünk, hogy a Mobility Radeon X1600-at teljes mértékben támogatja a Catalyst driver szett, így a notebook felhasználóknak nem kell külön várniuk a driver frissítésekre.
Mobility Radeon X1600 GPU-ja lényegében azonos az asztali X1600-al, csak a szokásos notebookos “lebutításon” esett át, magyarul alacsonyabb órajellel érkezik. Míg az X1600-as sorozat asztali változataiban a GPU sebessége 500MHz – 590MHz közé esik általában és 128MB-256MB 780MHz – 1.38GHz-es memóriával bírnak, addig a mobil változatban mind a mag, mind a memória sebessége 470MHz.
A desktopos társához hasonlóan a mobil változatban is 12 pixel shader pipeline található, az alábbi leosztásban: 4 vertex shader, 4 texture unit, valamint 4 ROP. Természetesen az X1K család többi tagjához hasonlóan, ebben a kártyában is megtalálható az összes többi extra, ami a sorozatot jellemzi: High Dynamic Range render (Anti-Aliasing-al), Parallax Occlusion Mapping, Volumetric Lighting, Dynamic Soft Shadows, és az AVIVO video motor.
A Mobility Radeon X1600 kétféle kiszerelésben elérhető. Vagy önálló egységként csak a GPU van a gépben, vagy egy komplett modul, melyen a GPU mellett a saját memória is megtalálható. A GPU gyártástechnológiája igen fejlett, a TSMC low-K 90nm-es megoldást használva elérték, hogy alacsony magfeszültség mellett is magas órajellel működhessen (akár 1V alatti feszültség mellett is tökéletesen üzemel). Az előzőekben felsoroltak mellett a komplett ATI PowerPlay is rendelkezésre áll, beleértve a Dynamic Lane Count Switching-et, melynek segítségével – a hálózati táplálás megszűnése után – a GPU a PCI-e sebességét dinamikusan változtatni tudja a 16x-tól az 1x-esig. A videovezérlő három előre beállított üzemmóddal is rendelkezik (Performance, Balanced és Battery), melyek használata az energiaforrástól függ. Ezek mellett meg kell említeni még két fontos PowerPlay jellemzőt: a Dynamic Clock Gating és a Power-On-Demand képességeket, melyekkel a kártya szintén rendelkezik. Érdekes újítás a Back Biasing technológia is, mely az ATI szerint a fölöslegesen elszivárgó energiát hivatott csökkenteni. 

Tesztkonfiguráció

Tesztünk főszereplőjéül szándékosan nem egy kétmagos processzorral szerelt modellt választottunk, hanem egy régebbi, Pentium M (Dothan) processzorral szerelt modellt. Ez szinte mindenki számára megfizethető, sőt aki most vásárol új noteszt kétmagos CPU-val, az az általunk leírt teszteredményeknél jobbakra számíthat. A teszt alatt egy sima XP futott, minden felesleges sallangot kitakarítottunk alóla. A tesztelés a klasszikus szintetikus mérés mellett a DirectX és az OpenGL képességeket mérte. A notebook márkáját szándékosan nem írjuk le, minden nótásban ugyanilyen eredményre jutnánk az alábbi konfiggal:

Processzor: Intel Pentium M760 (90nm, 2MB L2 cache, 2GHz, 533MHz)

Chipset: Mobile Intel 915PM/ICH6

Videovezérlő: ATI Mobility Radeon X1600 128MB DDR3 dedikált memória

Memória: 2×512 Kingston 533MHz SODIMM Dual-channel

Audio: RealTek High Definition audio

Merevlemez: Samsung 100GB 5400RPM 8MB cache SATA

 

OS: Microsoft Windows XP SP2

DX: DirectX 9.0c

Video driver: ATI Catalyst v8.183.4

 

Szintetikus teszt: 3DMark05

DirectX: FarCry v1.33, Half Life 2, F.E.A.R.

OpenGL: Quake 4

 

Teszteredmények:

3DMark05 default

Nem akarjuk részletezni, mit is tud a 3DMark. Minden gamer, aki új kártyát tesz a gépébe, évek óta ezzel kezdi a tesztelést. Mi sem cselekszünk másképp, íme az eredmények:

1024×768 (AA és Aniso nélkül) – 3824

1024×768 (4x AA, 8x Aniso) – 2553

FarCry 1.33

Nagyon sokunknak okozott felejthetetlen perceket a lenyűgöző grafikájával, a játékélményével a FarCry. A program saját motorjának köszönhetően remek vizuális élményt biztosít és kiválóan alkalmas a tesztelésre is.

FarCry 1.33 – max detail:

800×600 (AA nélkül) – 76,99 FPS

800×600 (4x AA, 8x Aniso) – 52,27 FPS

1024×768 (AA nélkül) – 66,94 FPS

1024×768 (4x AA, 8x Aniso) – 39,41 FPS

A Mobility Radeon X1600-nak a fentiekből láthatóan nem okozott különösebb gondot a FarCry 1.33 futtatása. A játékélmény teljesen megmaradt, okunk nem lehet a panaszra.

Half Life 2

A Half Life 2 ugyan már 2004 óta jelen van a piacon, de semmit nem kopott az élvezhetősége. A játék a Source grafikai motort használja, ami magában foglalja a Havok fizikai motor egy nagyban módosított változatát. Kiváló grafikájának, élethű fizikájának köszönhetően jól használható tesztelésre, szinte minden videokártya teszt egyik szereplője. Lássuk az eredményeket.


Half Life 2 – max detail:

1024×768 (AA nélkül) – 97,71 FPS

1024×768 (4x AA, 8x Aniso) – 84,21 FPS

Ebből látható, hogy bár a Half Life 2 tényleg jó grafikával rendelkezik, komolyabban nem izzasztja meg kártyánkat. Talán lassan kijelenthető, eljárt felette az idő.

F.E.A.R.

A Monolith által 2005-ben piacra dobott F.E.A.R. az előzetes elvárások alapján komolyabb erőpróbának fogja kitenni a videovezérlőt. A játék hardverigénye 1,7GHz-es P4, 512 RAM és legalább egy Radeon 9000 vagy egy Gef4 TI szintű videokártya. Elnézve a mi kis konfigunkat, nem voltak komoly elvárásaink a grafikával kapcsolatban.

F.E.A.R. 1.02 – medium quality

1024×768 (AA nélkül) – 42 FPS

1024×768 (4x AA, 8x Aniso) – 30 FPS

Az előzetes elvárásaink be is igazolódtak, nem teljesített valami nagyot a kártya. Ennél magasabb felbontást és minőséget nem lehetett kihozni a játékból, viszont ilyen beállítások mellett élvezhető maradt. Több videomemóriával még játszhatóbb is lehet a játék.

Quake 4

A Quake 4 is nagyszerű alanya a grafikai teszteknek. A Doom 3 módosított motorjával, az OpenGL-es alkalmazásokkal eléggé meg tudja izzasztani a grafikus kártyát.


Quake 4 – high quality

1024×768 (AA nélkül) – 46,9 FPS

1024×768 (4x AA, 8x Aniso) – 21,8 FPS

Az eredményből kitűnik, hogy a program által definiált grafikus elemekkel azért kicsit meggyűlt a kártya baja, de kijelenthető: mindenféle élsimítás és egyéb extra nélkül tűrhetően elfut a kártyán a program.

Hőmérsékletek, fogyasztás

A teszt alatt figyelgettük, milyen mértékben melegszik a kártya, illetve a gépház, billentyűzet, környezet. A teljes teszt során az energiafogyasztás elég alacsonynak mondható. Terheletlen állapotban a gép mindössze 62W-ot fogyasztott, de full load-on sem mértünk kirívó mértéket. A ~90W-os fogyasztás teljes terhelésen jónak mindható, pláne ha figyelembe vesszük, hogy ezt egy relatív erős processzorral és egy 17″-os kijelzővel értük el.
A másik kritikus pont a melegedés volt. Azt el kell mondanunk, hogy a GPU keményen melegszik teljes terhelés mellett. Viszont megfelelő hűtés mellett (minőségi notebook gyártók által beépített megoldásra gondolunk) semmilyen problémánk nem lesz, nem lehet a kártyával. A GPU környezetében a ház meglehetősen meleg volt, de a billentyűzet már csak enyhén melegedett. Összefoglalva semmilyen zavaró forróságot nem tapasztaltunk, bár tény, hogy nem volt hideg a masina, a felszínén mért hőmérséklet 41-42 fok táján mozgott.

Összegzés

Az előzetes várakozásoknak megfelelően egy kellemes társat ismertünk meg a Mobility Radeon X1600 személyében. A kártya viszonylag alacsony energiafogysztás mellett komoly teljesítményekre is képes. A közepes árú notebookok közül mindenképp érdemes ezzel a kártyával felszerelt modellt választania annak, aki játékra is szeretné használnia a gépét. A sokhelyütt játékgépnek elkeresztelt 7300/7400GO (64 bites!!) kártyákkal felszerelt masinákhoz képest egy ilyen kártya döbbenetesen nagy különbség! Aki nem ragaszkodik a csillogó villogó élsimított grafikákhoz, az nem fog ebben a kártyában csalódni, szinte minden el fog futni rajta. Az ár/érték aránya igen jó, általunk mindenképp a különösen javasolt kategóriába tartozik!

A notit a LAPTOPSZALON.hu bocsájtotta rendelkezésünkre a teszthez.

polip

 

Ezeket a cikkeket Neked ajánljuk!

Vélemény, hozzászólás?