Az IT szektor a nagy vesztes

Egy nemrég kiadott IDC tanulmány alapján komolyan megkezdődött a visszaesés az informatika terén 2008 negyedik  negyedévében. Az előző esztendő hasonló időszakához képest az asztali gépek eladása 34,7%-al, míg a noteszgépeké 11,2%-al zuhant. Ennek pár gyártó komolyabban, mások kevésbé, de szinte mindenki áldozatul esett. A piac könyörtelen, hamar meg is mutatkozott ennek a hatása. Az IDC az idei esztendőre is visszaesést prognosztizál, de ez már nem lesz akkora mértékű, mint a múlt év végén tapasztalt. A csökkenés legfőbb oka a nagy céges projektek, illetve a közbeszerzések elmaradása, későbbi időre való átütemezése.

Az alábbi táblázat a piacveszések illetve nyerések százalékos arányát mutatják, melyet picit ki is elemzünk:

TOP 10 notebook vendor – Magyarország (az eladott mennyiség darabszámot jelöl)
VENDOR 2007 Q4 (darab) Részesedés 2008 Q4 (darab) Részesedés Változás az előző évhez
Hewlett Packard 15542 10,7% 23402 18,2% 50,6%
Asus 17754 12,2% 17427 13,5% -1,8%
Fujitsu Siemens 25760 17,8% 17340 13,5% -32,7%
Acer 26872 18,5% 16251 12,6% -39,5%
Toshiba 12720 8,8% 10629 8,3% -16,4%
Lenovo 7257 5,0% 9683 7,5% 33,4%
Dell 14810 10,2% 6645 5,2% -55,1%
MSI 0 0,0% 6645 5,0% n/a
Apple 1799 1,2% 2105 1,6% 17,0%
Albacomp 2556 1,8% 1456 1,1% -43,0%
Egyéb 19943 13,5% 17352 13,5% -13%
Összesen 145013 100% 128735 100% -11,2%
* Acer/Gateway/Packard Bell 27268 18,8% 16251 12,6% -40,4%

 A táblázat adatai alapján pár fontos dolog rögtön kiderül. Első és legszembetűnőbb, hogy az alsó, abszolút belépő szintű, olcsó noteszgépeket gyártó két cég – a Fujitsu Siemens és az Acer – szenvedte el a legnagyobb veszteséget. Olyannyira fáj ez nekik, hogy a Fujitsu Siemens meg is szűnt, míg az Acer éppen beszállítási nehézségekkel küzd. Az emberek kezdenek rájönni, hogy nem az olcsóság a fő szempont, hanem a megbízhatóság, és ennek ez a két gyártó elég nehezen tud eleget tenni. Rövid távon működő dolog a gagyi, de aki egyszer beleszaladt egy remek Tesco-s csodába, az másodjára biztos nem ebből a körből választ magának noteszgépet.
Hatalmasat bukott az Albacomp is. Vélhetően ők a közbeszerzések drámai csökkenésének köszönhetik veszteségeiket, bár eddig sem túl acélosan álltak a noteszgépek piacán. Sajnos a cég legnagyobb problémája a régi örökség. A cég egy nagy, nehézkes, lomha gépezet, amely borzasztó nehezen reagál a piaci igények változásaira, egyszerűen nem forgalmaznak piacképes, eladható noteszgépeket. 
Meglepő, de könnyen indokolható a Dell jelentős visszaesése: irreálisan magas áron lehet hozzájutni egy hasonló tudású, ám kevésbé minőségi terméket készítő gyártó modelljéhez képest. Nézzünk egy példát: míg a T3200-as procival felszerelt, két tradicionális noteszgép gyártó – Lenovo és Toshiba – által forgalmazott gép ára kb. 135.000 forint, addig ugyanezzel a processzorral szerelt Dell 180-190.000 körül kapható. Sajnos bele kell törődni, hogy ezt kevesen engedhetik meg maguknak, így a Dell – hiába a komoly presztízs és a jó minőség – kénytelen veszteségeket elkönyvelni.
Érdekes a Toshiba visszaesése, hisz ők jó áron, jó minőségű gépeket forgalmaznak. Talán ennek két oka lehet: a belépő szintű gépei (pl. az L300-as sorozat) viszonylag gyengén felszereltek – nincs bennük kártyaolvasó, bluetooth, tv kimenetek, stb., illetve itthon kevésbé ismert a márkanév, mint a világ más részein. Egyedül azok veszik a Toshibákat akik tudatos – második, harmadik generációs – noteszgép használók, az első gépüket vásárlók más körből választanak. A csökkenést annak a rovására is írnám, hogy manapság egyre népszerűbbek a színes, fiatalos, “dizájnos” gépek és ennek a kitételnek a Toshibák – a konzervatív kialakításukkal, szürkeségükkel – nem tesznek eleget.
Az Apple-t nem említem, annak mindig is megvolt a kultúrköre, meg is marad. Talán a növekedést a sznobizmus okozhatja, a dúsgazdag hazánk fiai mindenféle ismeret nélkül megveszik a MacBook Air-eket, mert ezt látták a lakáskultúra magazinban a modern nappali címszó alatt. 
Egy gondolatot akarok csak írni a stagnáló Asusról: őt egyelőre a neve adja el, nem a minősége!. Ő hagyományosan asztali megoldásokat gyártó cég, aki csak pár éve foglalkozik notikkal, de eddig – a mindenki által elérhető kategóriában – nem alkotott maradandót. Vannak jó gépeik (Lamorghini sorozat és egyebek), de a földi halandó által megvehető változatok hagynak kívánni valót maguk után. Nem tett jót a magyar szervizhálózat felszámolása sem, jelenleg az Asusok Ostrava-ban garanciásak! Ennek hatása azonban majd a következő IDC elemzésben mérhető csak. Véleményem szerint ha az Asus nem javít noteszgépei minőségén, hamar mínuszba fordulhat…
Végül nézzük a válság nyerteseit: toronymagasan növelte részesedését a HP és jól teljesített az IBM utód, a Lenovo is. Jó lenne tudni mi van Hewlett Packard sikere mögött, és őszintén reménykedni abban, hogy ezek NEM a RENEW és ASIS osztályú gépek, hiszen ez jelentősen megnöveli a kockázatát a rosszabb minőség tömeges elterjedésének. Aki nem tudná a RENEW és ASIS osztályba sorolt gépek általában jogilag már nem újak, esetleg külföldön már tönkrementek, használtak (bemutató darabok, stb.) voltak. Ezeket hozzák be az országba, újítják fel, pofozzák helyre, és adják el! Ennek a mozgalomnak a keretében rengeteg Pavilion érkezik be az országba, olcsó, jól felszerelt gépek, de ez áll a háttérben! Beszéltem pár szervizessel mostanság, hát nincsenek elragadtatva a Pavilionok minőségétől, sőt… Szóval bízzunk benne, hogy rendes HP-s támogatással érkező, valóban új gépen viszik a Hewlett Packard forgalmát.
A másik siker sztori a Lenovoé. Itt nincs min töprengeni: a minőség, a háttér, a 3 évtizedes tapasztalat meghozza a gyümölcsét. Jó dolog, hogy a ThinkPad család egyre szélesebb körben elérhető, már nem csak a felső tízezer privilégiuma a fekete doboz a piros pöcökegérrel. Tudott dolog, hogy a ThinkPad-ekkel szinte semmilyen gép nem tudja felvenni a versenyt, olyan dolgok, olyan extrák vannak benne, amit más gyártó nem szerel a gépeibe. De az N500 is magasan az egyik legjobb gép a kategóriájában mind felszereltségében, mind kialakításában, mind ár/érték arányában. Egy hiányossága van még a Lenovonak, hogy egyelőre nincs jelen az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmens, az otthoni multimédiás gépek frontján, de ez lassan-lassan megoldódik. Szeptemberig megérkezik hazánkba is az IdeaPad sorozat többi tagja is, melyek a régiónkban máshol már hatalmas sikernek örvendenek. A színes, erős, remek dizájnú, és ragyogó árú gépek szerintem hatalmasat lendítenek a Lenovo hazai szekerén: az IdeaPad Y sorozata hatalmas durranás lesz az idei esztendőben. Ha a HP a Pavilionokkal aratott, akkor az IdeaPad-ektől jó nagy pofont kaphatnak, mert minőségben magasan a HP-k felett állnak.
Kíváncsian várjuk hát mit hoz az idei esztendő…
 

Gungl Ákos – Laptopkalauz.hu

 

Ezeket a cikkeket Neked ajánljuk!

Vélemény, hozzászólás?