A számítástechnika következő nagy hullámának infrastruktúráját most képzelik el és építik ki; metaverzumnak hívják. Pár szóban bemutatva, a Metaverse (avagy metaverzum) egy virtuális világ, ahova rengeteg ember lép be és szinte bármit csinálhatnak. Lehet itt dolgozni, játszani és társasági életet is élni. Ez a következő nagy lépés az internet, illetve a Web 3.0 fejlődésében.
Az elképzelések szerint ez a valós idejű 3D-s térbeli hely nem csak a való világot és az abban lévő dolgokat tartalmazza majd, hanem virtuális helyeket is (akár ingatlanokat). Valamint a decentralizált blokklánc protokollokkal rendelkező alkotók termékeit is tartalmazza majd, úgy mint az általuk elképzelt bármilyen dolog, nem helyettesíthető tokenektől ( NFT-k) és kriptovalutákig. A Metaverse lehetővé teszi, hogy a virtuális világban létező összes információ állandó, megosztható és több felhasználó és eszköz számára elérhető legyen; különös tekintettel a nagy pontosságú kiterjesztett valóság (AR) és virtuális valóság (VR) eszközökre és alkalmazásokra.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a Metaverse ma már nem cél. Nincsenek útjelző táblák, URL-ek vagy még csak piros pirula sem, amelyet bevéve a metaverzumban találnánk magunkat. A valóságban a Metaverse még mindig csak az eszközök, alkalmazások, tranzakciók és internetes infrastruktúra várható folyamatos fejlődése és konvergenciája. A kifejezés leírja annak a technológiának a jövőjét, amelyet végül megtartunk, megérintünk, használunk, és amelyhez kapcsolódunk – valamint az emberi viselkedésben bekövetkező változásokat is.
Az elmúlt években a Metavers fejlődése fokozatos volt, mostanra azonban már gyorsulás tapasztalható e téren. A vállalati AR/VR technológia átvétele lassabb volt, mint más hasonló technológiáké, főként a heterogén környezet és az olyan AR/VR cégek hiánya miatt, amelyek teljes körű megoldást kínálnának, beleértve a szolgáltatásokat és a támogatást.
2020-ig a világ legtöbb nagyvállalata elismerte és értékelte az AR és VR technológiákat, azonban mikor 2020-ban bejött a COVID-19, a kiterjesztett valóság (XR) technológiák (az AR és a VR technológiák) katalizátorává vált. Segítette a vállalkozásokat tevékenységük folytonosságának megőrzésében, továbbá lehetővé tette az emberek számára az együttműködést és a hatékonyabb távoli munkavégzést. A Metaverse technológiai jövőképe egy olyan hely, ahol a 3D adatok könnyen létrehozhatók és univerzálisan olvashatók, így a 3D alkalmazások az üzleti folyamatok, a termelékenység és a szórakozás normáivá válnak.
És hogy miben segít a Lenovo ThinkReality? A metaverzumba való bekapcsolódásban. A ThinkReality a világ legerősebb és legrugalmasabb vállalati XR szoftverplatformját, hardverét és világszínvonalú professzionális szolgáltatását kínálja a vezető globális számítógépgyártótól. A ThinkReality platform bevált, méretezhető és leegyszerűsített utat biztosít a vállalati XR alkalmazások koncepciójától a gyártásig. A ThinkReality úgy lett megalkotva, hogy az a mai világban és a jövőben is helytálljon. A Lenovo nem szab határokat az érdeklődő vállalatok előtt, ugyanis az üzleti csapatok csatlakoztathatják a már meglévő XR-eszközöket, illetve újabb fejlett eszközöket is használhatnak majd (persze csak akkor, ha már megjelentek). Ezenkívül a platform lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy távolról fejlesszenek és telepítsenek alkalmazásokat és tartalmakat a vállalaton belül, miközben az eszközöket és alkalmazásokat egyetlen felületről kezelhetik.
A ThinkReality xR Services testre szabott, teljes körű szolgáltatásokat nyújt a Lenovo ügyfeleinek, segítve őket XR-befektetéseik megtérülésében. A ThinkReality az egyetlen olyan teljes megoldás, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a Metaverse ingatlanaik problémamegoldására összpontosítsanak azáltal, hogy különféle hardvereken és szoftvereken dolgoznak, és biztosítják a magával ragadó számítástechnika új korszakában szükséges technológiát és betekintést.
Hatékonyabban gyárt a Micron, köszönhetően a ThinkReality-nek – Esettanulmány
2019 elején a Micron megkezdte a távoli segítségnyújtás AR megoldásainak kutatását, hogy a műhelyben dolgozó mérnökök és szakértők összekapcsolódjanak egy megosztott virtuális környezetben. „Tervünk a következő volt: az AR technológia segítségével szerettük volna lehetővé tenni különböző helyszíneken dolgozó technikusok számára, hogy valós időben távolról dolgozhassanak együtt a téma szakértőivel az új berendezések telepítése, a gépek hibaelhárítása és karbantartása érdekében” – mondta Ning Khang Lee, a Micron Smart Manufacturing & AI igazgatója.
„Nem volt nehéz kiválasztani a Lenovo-t, mint mögöttes platformszolgáltatót. A Lenovo ThinkReality platform kifejezetten a holo|one mixed reality szoftveralkalmazások csomagjához lett optimalizálva, lehetővé téve számunkra, hogy kihasználjuk az olyan startupok agilitását és rugalmasságát, mint a holo|one-é, a Lenovohoz hasonló technológiai óriás garanciáival és kiváló szolgáltatásaival. ”
Amikor 2020-ban elkezdtek terjedni a hírek a COVID-19 járványról, a Micron gyorsan felgyorsította a programot, és elindította a koncepcióterméket. A Micron szorosan együttműködött a Lenovóval, és integrálta a ThinkRealityt belső rendszereibe, továbbá megfelelt a legszigorúbb biztonsági követelményeknek is. Lee szerint „Szellemi tulajdonunk védelme érdekében biztosítanunk kell, hogy a helyszíni mérnökök és külső szakértők közötti adatfolyam teljes biztonságban legyen. Mind a Lenovo, mind a holo|one csapata rengeteg fejlesztési órát fektet abba, hogy segítsen nekünk elérni a nyitottság, a könnyű használat és a biztonság megfelelő egyensúlyát.”
A projekt első szakaszának eredményeitől csak még nagyobb lelkesedést kapott a Micron, ezáltal mára már épp az AR programjának második fázisát fejezi be – – azt a fázist, amely lehetővé teszi az AR szabványos működési eljárásait (SOP). A vállalat együttműködik a Lenovóval, és a SOP-kat AR formátumba konvertáló xR Services szolgáltatásaira támaszkodik, így a mérnökök lépésről lépésre útmutatást kapnak a perifériás elképzeléseikkel kapcsolatban.
„Célunk az AR munkafolyamatok integrálása a Blueprintbe, ami az egyedi fejlesztésű mobilalkalmazásunk. Ha egy gép leáll, a mérnökök riasztást kapnak a Blueprinten keresztül, és utasításokat kapnak a javításhoz, valamint egy ellenőrzőlistát a működőképes állapotba való visszaállításhoz. Azáltal, hogy ezeket az SOP-okat a ThinkReality platformon és a holo|one-on keresztül elérhetővé teszik, a mérnökök hatékonyabban és termelékenyebben dolgozhatnak a gépek javításán. Szorosan együttműködünk a Lenovo xR Service csapatával annak érdekében, hogy a Blueprintet egyéni API-kon keresztül integráljuk a ThinkReality platformba.” – mondta Lee.
A projekt harmadik fázisa kibővíti az SOP megoldást, beleértve a 3D-s átfedéseket és a gépi látás segítségével történő eltérésészlelést. „Különösen az összetett javítások esetében és az emberi hibák nagyobb eséllyel való elkerülése érdekében lesz extra segítség az SOP-k, illetve 3D-s átfedések használata. A vizuális AI figyelmeztetni fogja a mérnököket, ha bármilyen eltérést észlel.” – mondta Chong Ee Low, a Micron Smart Manufacturing & AI menedzsere. „Az új technológia segít a friss mérnökök kitanításában is. A harmadik fázis még korai szakaszban van, de nagyon izgatottak vagyunk távsegítő megoldásaink folyamatos fejlődése miatt.” – tette hozzá.
„Úgy gondoljuk, hogy az AR/VR technológiának létfontosságú szerepe van a gyártás jövőjében” – összegez Lee. „A holo|one szoftverrel hajtott Lenovo ThinkReality megoldással a mérnökök hatékonyabban dolgozhatnak a termelési létesítmények zökkenőmentes működése érdekében, így segítve a termékeink iránti növekvő kereslet kielégítését.”
techkalauz.hu – az online techmagazin