Hasznos tanácsok laptopvásárláshoz

0
207

1. Tervezzük meg mit is veszünk

Elsőként tervezzük el pontosan, mire is szeretnénk használni a gépünket. Sok helyen megpróbálják ránk sózni a drága, komoly teljesítményű masinákat, pedig nekünk elég lenne egy irodai alkalmazások futtatására képes, egyszerűbb, olcsóbb laptop is. A laptopok egyik legfontosabb eleme a videokártya, ez határozza meg azt, hogy gyermekünk milyen játékokkal tud eljátszogatni tanulás helyett. Amennyiben azt szeretnénk, hogy minden mai csillogó – villogó játék zökkenőmentesen elfusson, akkor annak meg kell fizetni az árát. A külön (nem integrált) videokártyával rendelkező gépek ára 200.000 forint felett kezdődik, ha ez alatt adnának gépet olyan mondattal, hogy “ezen minden elfut”, akkor ott gondolkodjunk el pár percet, és kérdezzük ki egy szakember véleményét is. Ez inkább olyan helyen fordul elő, ahol nem kimondottan szakemberek árulják a termékeket, vagy nem speciálisan számítástechnikára szakosodott boltban járunk éppen. Ha tudjuk, hogy nem fogunk játszani a gépünkön, hanem megelégszünk az internetezéssel, filmnézéssel, zenehallgatással, akkor szinte bármilyen új gépet megvehetünk, ezen elvárásainknak minden notebook eleget fog tenni.

2. Garanciális feltételek

A garancia vizsgálatakor az első szabály az, hogy 1 év jótállással érkező gépet ne vegyünk. Nem véletlen az, hogy egynémely gyártó egy évvel kínálja termékeit és nem véletlen az, ha valaki 2-3 évet bevállal. Nem az első évben fordulnak elő a hibák, a második év sokkal kritikusabb. Lehet csábító az egy év garral érkező, jól csengő névvel felbrandelt termék ára, de ne dőljünk be neki. Inkább szánjunk rá pár ezer forinttal többet, higgye el mindenki, megér ennyit az a plusz 1-2 év nyugalom. Meg hát ha a második évben tönkre menne az egy év garos gépünk, akkor ott el is fizetjük a tripláját is szervizre, mint amennyibe került volna anno egy több év garral jövő notebook. A laptopok szenzitív szerkezetek, ezeknél különösen igaz az olcsó hús és a híg lé közti összefüggés. Mivel notebookot nem pár hónapra vesz az ember, mindenképp vegyük fontolóra a fentebb leírtakat. Meg ha valaki szaladt már bele garanciális problémákba egy multinál, az tudja miről beszélek. Sajnos a multik árai csak addig csábítóak, amíg nem lesz gond a gépünkkel. Az ő mottójuk: vedd meg itt az olcsó gépet, és utánam a vízözön.

3. Hol ne vegyünk notebookotHasznos tanácsok laptopvásárláshoz

Ez egy nagyon érdekes és kényes dolog. Sajnos a magyar emberekben kialakult egy olyan fura szokás, hogy képesek elautózni 50 liter benzint is azért, hogy a zsemlét 2 forinttal olcsóbban vegyék meg a világ másik végén. Be kell látni, hogy vannak olyan területei az életnek, ahol az olcsóság tényleg a rossz minőséggel is párosul. Nem beszélve a szakértelem teljes hiányáról sem! Én nem bízok olyan cégekben, ahol a kolbász, az autógumi, a festék és a laptop egy kupacban van lerakva. Az ilyen helyen nem az igényességre, hanem az olcsóságra törekednek, ezáltal a termék minősége is romlik. Az eladók képzetlenek, fogalma sincs róla mi a különbség két azonos árú gép között, nem tudja mitől Centrino egy Centrino, ő kb. arra van kiképezve, hogy meggyőzzön mindenkit: a polcon lévő termék a vevő életének legjobb döntése lesz, ha megveszi. Kerüljük az ilyen helyeket, ha laptopot szeretnénk, szaküzletbe menjünk! Nem véletlen léteznek erre szakosodott boltok, itt vélhetően minőségi terméket kapunk minőségi tanácsokkal, szakértelemmel. A szakboltokban, ha megkérjük az eladót, kipróbálhatjuk a gépet még akár olyan szintren is, hogy egyes szoftvereinket feltelepítjük és megnézzük hogy futnak a kiszemelt notin. Összefoglalva: menjünk direkt szakboltokba, ne sajnáljuk azt a pár ezer forintot, később ennek sokszorosa megtérül.

4. Egyéb szolgáltatások

Azért is érdemes szakboltba menni és ott intézni a laptopvásárlást, mert ilyen helyeken általában számos extra szolgáltatást is kapunk a gépünk mellé, míg a multinálnál annyiban ki is merül a dolog, hogy becsomagolják nekünk a gépünket és mehetünk Isten hírével. Amit szinte mindenütt megkapunk egy új gép mellé, az egy Helpdesk szolgáltatás, szinte bármikor hívhatjuk az üzletet szaktanácsadásra, nem fognak lerázni bennünket, ha nem tudjuk beállítani, bekonfigurálni a masinát. Ilyen a multiknál nincs. Ennek egy másik változata is van: a vásárlás helyére bármikor visszamehetünk, biztosak lehetünk benne, hogy az eladók készséggel segítenek nekünk bármilyen ügyes-bajos dolgunkban. A legnagyobb problémát az szokta jelenteni, hogy nem megfelelőek a driverek a géphez, illetve nem tudunk valami alkatrészt elindítani. Ilyenkor ha visszavisszük a vásárlás helyszínére, akkor ott két dolog történik: a multik remekül felkészült, képzett szakemberei elhajtanak minket a fenébe mindenféle mondvacsinált okkal (nem gyári a windows, annak nem is kell menni, stb stb), vagy a szakbolt eladói elnézést kérnek és 20 percen belül orvosolják a hibát. Erre remek példa a Packard Bell gépek, amit az egyik multi forgalmaz. Olcsó, klassz, csak egy hibája van: a wlan nem indul el benne. Gondoltuk nincs gáz, megoldjuk, leszedjük netről a drivert. Később kiderült, hogy ez a multiknak legyártott olcsó változat nem kap gyári támogatást, azaz nem adnak ki hozzá gyári drivert, de alapból a CD-n sem adnak hozzá! Mindenki oldja meg ahogy tudja. Ilyenkor jön a szerviz, ahol plusz 10.000 forintért korrigálják a problémát, de akkor már nem is olyan ragyogó az az ár, amit alapból kifizettünk. Van olyan hely is, ahol ingyenes bevizsgálás és tisztítás is jár a gép mellé a vásárlást követő 6. hónap végén, de akár ingyenes, legális vírusirtót is kaphatunk a géphez.

5 Mit kapok a pénzemért?

Hasznos tanácsok laptopvásárláshozÖsszefoglalva az eddig leírtakat nézzük meg mit is kapunk a pénzünkért, ha multitól vásárlunk és mit, ha szakboltban. A szakbolt eladói általában összehasonlíthatatlanul magasabban kvalifikált szakemberek – általában informatikusok -, mint a multikban dolgozó műszaki eladók. Amit egy multiban dolgozó eladó mond nekünk a géppel kapcsolatban, azt ne vegyük készpénznek, inkább fenntartásokkal kezeljük. Őt egy cél motiválja: a polcon lévő gépet adja el nekünk, ne keressen alternatív megoldásokat. Ez a szakboltokban máshogy van. Itt felmérik az igényeinket és megpróbálnak egy “személyre szabott” gépet találni. Amit itt állítanak, azok vélhetően igazak. Itt valóban fontos a vevő és az, hogy vissza is jöjjön a későbbiekben, ezért biztos hogy nem fognak becsapni minket. A multiknál ez nem így van, ők olcsó, sokszor hitvány minőségű terméket árulnak. Sajnos a magyar piac ilyen, az emberek hajlamosak megvenni az olcsót. Ám mindenkit csak egyszer lehet becsapni, a rossz tapasztalat után már senki nem fogja még egyszer ugyanazt a baklövést elkövetni, és a kolbász mellől laptopot venni. A másik sarkalatos pontja a dolognak a garancia. Egyszer rászántam magam egy PDA vásárlására egy elektronikai cikkeket forgalmazó, piros színben pompázó cégnél. A PDA 10 percet működött, majd 3 hónapos huzavona után levásárolhattam a pénzem, nagy kegyesen, de PDA-m nem lett. Nos ilyen egy szaküzletben nem szokott előfordulni. Ott maximum pár hét alatt intézik a dolgot, de ha szerencsénk van, akkor az adott márkát esetleg ők is szervizelik hivatalosan. Ilyenkor a javítási idő akár pár órára is leredukálódhat.
Egy szónak is száz a vége: mindenképp szánjunk rá pár ezer forinttal többet, és vásároljunk szakboltban! Az árak annyival nem magasabbak, mint amennyivel több extrát kapunk a gép mellé. És gondolom senki nem pár hónapra veszi meg a képet. A szerviztapasztalatok azt mutatják, hogy a multinál vásárolt gépek meghibásodási aránya jóval magasabb, mint a szakboltban vásároltaké.
Ne verjük át magunkat és ne hagyjuk hogy átverjenek. Fontoljuk meg mit hol veszünk meg!

polip – Laptopkalauz.hu

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét