A Mercedes-Benz bejelentette, hogy 2026-ban bemutatja első sorozatgyártású modelljét, az EQS-t, amely a hagyományos mechanikus kormánykapcsolat helyett teljesen elektronikus „steer-by-wire” rendszert alkalmaz. Ez a technológia megszünteti a közvetlen mechanikai kapcsolatot a kormánykerék és az első kerekek között, helyette elektronikus jelek továbbítják a vezető utasításait.
Mi is az a „steer-by-wire”?
A „steer-by-wire” rendszer lényege, hogy a kormánykerék mozgását elektronikus jelek közvetítik a kerekekhez, kiküszöbölve ezzel a hagyományos mechanikus kapcsolatot. Ez lehetővé teszi a jármű tervezésének rugalmasságát, mivel nincs szükség kormányoszlopra, és javítja a vezetési élményt azáltal, hogy a rendszer képes alkalmazkodni a különböző vezetési helyzetekhez.
Miért fontos ez?
- Térkihasználás: A mechanikus kormányoszlop hiánya több helyet biztosít az utastérben, különösen a vezető lábterében.
- Vezetési élmény: A rendszer képes alkalmazkodni a vezetési stílushoz és a körülményekhez, például városi forgalomban könnyebb manőverezést tesz lehetővé, míg autópályán stabilabb irányítást biztosít.
- Biztonság: A rendszer redundáns kialakítása biztosítja, hogy meghibásodás esetén is megőrizze a jármű irányíthatóságát.
Kihívások és megoldások
Bár a „steer-by-wire” technológia számos előnnyel jár, kihívásokat is jelent, például a vezető számára visszajelzést nyújtó „road feel” hiánya. A Mercedes-Benz ezt haptikus visszajelzéssel és adaptív kormányzási beállításokkal kívánja ellensúlyozni.
A Mercedes-Benz „steer-by-wire” technológiája új korszakot nyit az autóiparban, ahol a vezetési élmény, a biztonság és a járműtervezés új dimenziókat kap. Az EQS modell bevezetése 2026-ban csak a kezdet; a jövőben várhatóan több modell is követi ezt az innovációt.