Mi történt idén az Nvidia háza táján? – 2020 az Nvidia oldaláról

A fogyasztói térben az Nvidia évét egy nagy dobás uralta: az RTX 3000 széria. Az éremnek azonban ebben az esetben két oldala volt, az első az a hihetetlen teljesítmény és teljesítménynövekedés, amelyet ezek a GPU-k nyújtottak, őszintén szólva megdöbbentő. Az viszont meglepő, hogy ezt a meghökkentő eredményt súlyos készlet problémák súlytották, és nem tudták kielégíteni a grafikus kártyák iránt érdeklődő vásárlói igényeket.

Természetesen 2020-at nem csak az Ampere GPU-k tették érdekessé, az Nvidia lenyűgöző áttörést ért el audio fronton is, valamint további fejlesztései szintén nagy hatással lehetnek a tech világára. Nézzük is meg mindezt részletesebben.

Ampere

Az Nvidia nagy dobása 2020-ban az Ampere grafikus kártyák voltak, vagyis más néven az RTX 3000 sorozat bevezetése.

Kezdetben három csúcskártyát mutattak be, az RTX 3090-et , az RTX 3080-at és az RTX 3070-et, amelyek mind szeptemberben indultak , kivéve az októberi RTX 3070-et. Az RTX 3060 Ti később, decemberben érkezett.

Két fő szempont van amiről érdemes beszélnünk, az egyik az a teljesítmény a másik pedig a készletek. Kijelenthetjük, hogy teljesítmény szempontjából az Nvidia kiválóan teljesített, az RTX 3000 GPU-k óriási előrelépést jelentettek az utolsó generációs Turing-kártyákhoz képest. Különösképpen lenyűgöző az Nvidia RTX 3060 Ti, amely jóval a saját szintje felett teljesít, bizonyos esetekben felülmúlja az RTX 2080 Super-t is.

Az Nvidia eddig teljesen birtokolta a Ray Tracing piacot, bár az AMD által év végén piacra dobott Big Navi kártyák még a csúcskategóriában is méltó versenytársaknak bizonyultak, főként az AMD RX 6800 volt meggyőző az RTX 3070-hez képest. Egyesek minden bizonnyal azzal érvelnek majd, hogy lehet élni Ray Tracing nélkül is, de az teljesen világos, hogy az ipar ebbe az irányba tart.

Kétségtelen, hogy 2020-ban az Ampere jelentős győzelmet hozott az Nvidia számára. A különféle RTX 3000 modellek szeptemberben kerültek piacra, de azonnal el is keltek. Ez egy jó lehetőség lett volna az AMD számára, de sajnos ugyanolyan rossz raktárkészlettel rendelkeztek, mint az Nvidia. Természetesen ez csak fokozta a fogyasztók csalódottságát, mert szinte lehetetlen volt beszerezi ezeket a kártyákat, hacsak nem voltunk nagyon szerencsések, vagy nem fizettünk prémium árat érte egyes piactereken.

Tehát az Nvidia összességében megnyerte az új GPU-k csatáját, de sajnálatos módon igazából mindkét fél elvesztette a harcot, mert a PC-játékosok nem igazán tudták megvásárolni a termékeket.

DLSS 2.0

Az Nvidia RTX 3000 grafikus kártyái egyre elérhetőbbé teszik a játékok 4K felbontásban való futtatását, de főként a GeForce RTX 3070 nyújt figyelemre méltó teljesítményt, (az RX 6800-hoz hasonlóan) és a 4K élményt már jóval olcsóbban elhozza nekünk, mint az eddigi kártyák. (nevezetesen az RTX 2080 Ti). Ezek az új Ampere GPU-k rendkívül megnövelték a Ray Tracing teljesítményt is, igaz, hogy a Cyberpunk 2077 decemberben kissé nehézkesen indult, de megmutatta, milyen magas élményt is nyújt a Ray Tracing.

Ezek már önmagukban is nagy fejlemények voltak a GPU szférában, de valójában a fejlesztések nagy része egy másik területen történt, ahol az Nvidia komoly előrelepéseket tett, ez pedig a DLSS technológiájának 2.0-ás verziója.

A DLSS lehetővé teszi a felbontás okos felnagyítását, így alacsonyabb felbontáson szebb képet kapunk játék közben. Tehát például közel 4K élmény érhető el úgy, hogy csak 1440p felbontáson játszunk. Ez pedig tovább segítheti a Ray Tracing bekapcsolásához szükséges erő megszerzését.

Néhány megdöbbentő példa alátámasztja mennyit jelent ez a fejlesztés: A Call of Duty: Black Ops Cold War 85%-os teljesítménynövekedést ért el 4K felbontásban a DLSS 2.0-nak köszönhetően. A Cyberpunk 2077 csak 22FPS-el fut egy RTX 3090 (plusz Intel Core i9-10900K) használatával, maximális grafikai beállításokkal (4K-ban, ultra beállítások mellett, RTX ON módban), amikor bekapcsoljuk a DLSS-t, ez az FPS szám eléri az 58-at is, tehát a DLSS egy fantasztikus fejlesztés.

RTX Voice

Az Nvidia RTX technológiája nem csak a grafikáról szól, hanem az audioról is, még áprilisban szabadította fel az RTX Voice-t béta formátumban, zajcsökkentő funkciója valóban nagyon jól javítja a hangminőséget a számítógépről indított hang- vagy videohívásokban. Lényegében ügyesen kiszűri a zavaró háttérzajokat mesterséges intelligencia technológiával – például amikor otthonról dolgozunk, akkor lehet ez igazán hasznos, mert a háttérzajok nem lesznek zavaróak a hívott fél számára. Nagyon jó látni, hogy egy GPU ilyen hasznos fejlesztésekkel is el van látva.

A GeForce Now élőben van – és tömeges kivándorlás következik

Az Nvidia GeForce Now streaming szolgáltatása végül februárban kilépett a béta verzióból és hivatalosan is elindult, de indulása után nem sokkal, több nagy kiadó is elhagyta a szolgáltatást.

Először, az Activision Blizzard vette ki összes játékát a GeForce Now-ból, de a Bethesda, a 2K Games, az Xbox Game Studios és a Warner Bros is. Ez játékok egész sorát jelentette, sok boldogtalan játékost hagyva maga után. A szolgáltatás viszont lenyűgözően robusztus teljesítményt nyújtott streaming szempontjából.

Az Nvidia ezt követően megváltoztatta a feltételeket, hogy elkerülje a távozást okozó licencelési problémákat. Azonban elég világos, hogy a hibák ellenére is az Nvidia jó irányba halad a GeForce Now szolgáltatással. Remélhetőleg, a vállalatnak sikerül visszakapni néhány olyan nagy kiadót, akik az első napokban elmenekültek.

Konklúzió?

Összességében 2020 jó év volt az Nvidia számára, az RTX 3000 grafikus kártyák nagyon jónak bizonyultak, mondhatjuk úgy is, hogy a valaha készült legjobb GPU-k. Az Ampere teljesítményének ugrása óriási volt, de ugyanolyan óriási botlás az a tény, hogy sok ember nem tudott – és még mindig nem tud – kártyát vásárolni, mivel a raktárkészletek még mindig nem rendeződtek.

Nagyon sok emberből negatív hatást váltott ki a GPU hiány, és sok ember biztosan áttért volna AMD-re, ha a Big Navi grafikus kártyák nem szenvednének ugyanezzel a problémával. Jelenleg meglehetősen furcsa a helyzet, mert valószínűleg nem a teljesítmény, hanem egyszerűen az elérhetőség határozza meg milyen kártyát vásárolnak az emberek. 2021 elején érkeznie kell az Nvidia RTX 3000 laptop chipjeinek is, amit valószínűleg a CES-en mutatnak be, valamint már egy RTX 3080 Ti –ról és egy RTX 3050-ről is vannak pletykák. Az utóbbi már egy pénztárcabarátabb megoldás lehet, amely elhozza nekünk az Ray Tracing adta előnyöket.

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg mással is:

Kategóriák

További cikkeink

2024.12.07.
Összefogás a Net-Zero célokért: Közös lépések a klímavédelem érdekében
A Lenovo új szintre emeli a fenntarthatóságot a Lenovo 360 Circle…
2024.12.06.
Korlátozott ideig ingyenes lesz a Call of Duty Black Ops 6
A Call of Duty: Black Ops 6 multiplayer és zombi módja…
2024.12.06.
A Snapdragon 8 Elite Gen 2 várhatóan legalább 20%-os teljesítménynövekedéssel debütál
A TSMC várhatóan 2025 második felében kezdi meg a legmodernebb, 2…
2024.12.06.
MSI 322URX: Új OLED gamer monitor 240 Hz-es frissítési frekvenciával
Az MSI bemutatott egy új OLED monitort, amely elsősorban a videojátékosokat…
2024.12.06.
Az Insider megerősítette a PlayStation kézikonzolról szóló pletykákat
A Bloomberg korábban azt állította, hogy a Sony jelenleg egy PlayStation…
2024.12.06.
Irány a nemzetközi piac: A Xiaomi Pad 7 globálisan debütál
A 12 GB RAM-mal felszerelt Xiaomi Pad 7 Kínán kívül is…
2024.12.05.
Intel Lunar Lake processzorral debütál az új MSI Claw gaming kéziszámítógép
Az MSI minden részletet megosztott két új gaming kéziszámítógépéréről. A Claw…
2024.12.05.
OnePlus 13R: Megtudtuk a teljes specifikációs listát
A OnePlus várhatóan lecseréli a 12R-t, jön helyette a 13R. Most…