Ezeket a Facebook beállításokat használd

Háttér

Ami a filmiparnak a tavaly napvilágot látott szexuális zaklatásokkal összefüggő botrány, az az internetnek (pontosabban a közösségi hálóknak, még inkább a Facebook-nak) a Cambridge Analytica okozta felfordulás. Millió számra tehető azoknak a felhasználóknak a száma akiknek visszaéltek az adataival és úgy látszik, hogy ezzel ki is engedték a szellemet a palackból.

facebook-botrany-2

Akik nem ismernék az előzményeket, azok számára fontos tudni, hogy a botrány már régóta a felszín alatt volt, de napvilágot csak 2018 márciusának második felében látott. A főszerepben a Facebook egyik hajdani partnere, a Cambridge Analytica található, amely mint utóbb kiderült, az általános szerződéses feltételeket megszegve hozzáfért 50 millió Facebook felhasználó adataihoz, majd ezeknek törléséről a felszólítást követően sem gondoskodott. A történetnek a tengeren túlon azért is van kiemelt szerepe, mert Donald Trump választási győzelmét sokak szerint a kifejezetten aggresszív (és sikeres) Facebook kampánynak (is) köszönhette. Ennek egészen biztosan lehet valamiféle igazságalapja, hiszen a Cambridge Analytica alapítója az a Robert Mercer, aki Ted Cruz (republikánus) szenátor mellett tűnt fel annak 2015-ös kampánya során. Miután Ted Cruz helyett Donald Trump lett a Republikánus Párt elnökjelöltje, a Cambride Analytica elkezdte a milliárdos vállalkozó szekerét tolni és ún. mikro-targetinggel személyre szabott üzenetekkel, mémekkel árasztották el a republikánus propaganda potenciális célpontjait. Ez utóbbi célpontok beazonosításában volt nagyon hasznos az az 50 millió felhasználói adat, amelyet vélhetően felhasználtak a 2016-os amerikai elnökválasztási kampányban.
A történet pikantériája, hogy a Cambridge Analytica nem törte fel a Facebook szerveit, hanem egyszerűen kihasználta a rendszerbe épített kiskapukat. Ennek legfőbb eszköze a University of Cambridge egyik pszichológia professzora (Dr. Aleksandr Kogan) által megálmodott / készített app (thisisyourdigitallife), amelyet összesen 270 ezer Facebook felhasználó kezdett el használni, így az alkalmazás segítségével ennek a maroknyi embernek a szociális hálóját feltérképezve sikerült 50 millió felhasználó adataihoz hozzáférni.
Ez a nem kifejezetten etikus adathalász módszer végül ahhoz vezetett, hogy a Facebook 2016-ban megszakította szerződéses kapcsolatát a Cambridge Analytica-val, egyben felszólította, hogy a tisztességtelen eszközökkel megszerzett személyes adatokat / információkat semmisítse meg. Nem kell forgatókönyv írónak lennünk ahhoz, hogy sejtsük: a Cambridge Analytica nem tett eleget a felszólításnak. Annak ellenére, hogy a Facebook először inkább tompítani szerette volna a történtek élét, két nagy hibát egészen biztosan elkövetett:

  1. olyan kiskapukat hagyott a rendszerben, amelyek segítségével egy városnyi ember szociális hálóját feltérképezve közel 50 millió személy adataihoz férhettek hozzá illetéktelenek;
  2. a szakítást követően elengedték a történetet és nem foglalkoztak azzal, hogy a kicsalt adatok / információk valóban megsemmisítésre kerültek-e.

A Facebook egyébként egészen érdekesen kommunikálta az eseményeket. Önmagában már az is nagyon meglepő, hogy az Mark Zuckerberg, aki rendszerint hamar előáll egy bocsánatkéréssel, ebben az esetben egészen sokáig kivárt, helyette egyéb vezetők szólaltak meg (vagy éppen távoztak a cégtől). Zuckerberg nyilvános bocsánatkérését megelőzve a Andrew Bosworth, a Facebook egyik vezető beosztású tisztségviselője Twitter üzenetben oktatta ki az újságírókat, amely szerint semmilyen rendszerükbe nem történt illetéktelen behatolás, semmilyen adatot nem loptak el, azok (félre)kezelésére a felhasználók maguk adták meg a hozzájárulást. Hivatalos csatornákon keresztül azt is hangsúlyozta a Facebook, hogy a most napvilágot látott botrány évekkel ezelőtt történt hibák eredménye, manapság sokkal kevesebb adathoz és sokkal nehezebben férnek hozzá a szerződött partnereik. Példának okáért törlésre került a [mások által használt alkalmazások] beállításának a lehetősége, amellyel egyszer és mindenkorra letudta a Facebook a Cambridge Analytica féle adathalász módszereket. Akiket ez önmagában nem nyugtatott meg, azoknak már lehetősége van egyedi beállítások használatával engedni / tiltani, hogy az egyes alkalmazások pontosan milyen személyes adathoz is férhetnek hozzá – a Techkalauz jelen cikkével pedig ebben kíván segítséget nyújtani.

Az eddig történtek fent olvasható rövid kivonata természetesen nem terjed ki minden részletre, csak a valós személyek adataival való visszaélés veszélyeire figyelmeztet. A Cambridge Analytica vélhetően nem csak az amerikai választásokra lehetett befolyással, hanem a Brexit kampányhoz is hozzá tette a magáét – talán mondani sem kell, hogy a kilépés pártiak mellett foglalt állást. Ettől függetlenül a Cambridge Analytica csak csepp a tengerben, ahogy a Winstein botrány sem fog gátat szabni a filmiparban elszaporodott szexuális zaklatásoknak, úgy a Facebook keresztre feszítése sem fogja visszaszorítani az adathalász tevékenységet. Mi, egyszerű felhasználók csak annyit tehetünk, hogy “felhúzzuk a zippzárt” és a lehető legkevesebb személyes információt osztjuk meg magunkról az interneten. Nézzük, milyen lépéseket is kell megtennünk ennek érdekében.

(1) Töröld a Facebook alkalmazást

Ez természetesen azoknak szól, akik elsősorban telefonról vagy táblagépről böngésznek a Facebook üzenetek között. Számukra először radikális lépésnek tűnhet, de ami szükséges azt az alkalmazás nélkül, böngészőn keresztül is el tudjuk érni.

Akik egyéb megfontolásból mégsem törlik a dedikált Facebook alkalmazást, azoknak erősen javasolt a saját helyzet megosztását nem engedélyezni a közösségi háló számára:

  • iOS esetében ezt a Beállítások / Adatvédelem / Helymeghatározás menüpont alatt;
  • Android esetében ezt a Beállítások / Biztonság és hely / Hely menüpont alatt tudjuk megtenni.

(2) Menedzseld az alkalmazásaid

A Facebook beállításoknál az [Alkalmazások] menüpontra kattintva rengeteg turpisságra derülhet fény. Ez főleg azok számára jelenthet meglepetést, akik erre még sosem jártak – száz és száz számra engedélyezhettünk hozzáférést az elmúlt években, majd erről elfeledkezve éltük tovább mindennapjainkat. Ennek érdemes véget vetni: töröljünk minden olyan alkalmazást, amelyet nem használunk, majd vessünk egy újabb pillantást a túlélőkre is. Az adott alkalmazásra kattintva egy felugró ablak segítségével végezhetjük el a finom beállításokat, ellenőrizhetjük és konfigurálhatjuk, hogy ki láthassa az adott alkalmazásunkat, tovább azt is, hogy maga az alkalmazás mire láthat rá a személyes adatainkból. Utóbbi esetében törekedjünk a minimumra, tehát ha egy alkalmazás megelégszik a nyilvános profilhoz való hozzáféréssel, ne osszuk meg vele még az e-mail címünket is. Ez igaz az újonnan telepítésre kerülő alkalmazásokra is: ne kattintsunk reflexből, hanem állítsuk be, hogy csak a minimálisan szükséges információinkhoz férjen hozzá a használni kívánt app.

(3) Limitáld az adataidhoz való hozzáférést

A Facebook beállításoknál az [Adatvédelem] menüpontra kattintva egy olyan területre navigálunk, ami különös figyelmet érdemel. Elsőre egészen bonyolultnak hathat, de megéri átrágni magunkat az egyes beállításokon, mert azok helyes kalibrálásával sokat tehetünk adataink védelme érdekében. Az alapértelmezett beállítások alkalmazásával nagyon széles betekintést nyújthatunk a profilunkba, minden kedves érdeklődő számára, ami életvitelünktől függően akár igazán kellemetlen szituációkba is belekeverhet.

  1. [Saját tevékenységed] menüpont alatt beállíthatod, hogy ki láthatja majd jövőbeni bejegyzéseidet – javasoljuk a [Ismerősök] alkalmazását.
  2. [Hogyan kereshetnek meg és hogyan vehetik fel az emberek a kapcsolatot veled] menüpontból menedzselheted, hogy:
  • pontosan ki is jelölhet meg téged ismerősnek – javasoljuk [Az ismerősök ismerősei] alkalmazását;
  • ki láthatja az ismerőseid listáját – javasoljuk [Csak én] alkalmazását;
  • ki kereshet meg a megadott e-mail cím vagy telefonszám alapján – javasoljuk [Ismerősök] alkalmazását;
  • és végül azt is beállíthatod, hogy a Facebookon kívüli keresőmotorok hivatkozást jeleníthessenek meg a profilodra – javasoljuk [Nem] alkalmazását.

Amint végzetünk ezekkel a beállításokkal, jöhet az [Idővonal és megjelölés] menüpont ahol az [Ellenőrzés] fontosságára kívánjuk felhívni leginkább a figyelmet, hiszen ennek segítségével mind az [Idővonal], mind a [Megjelölések] felett átvehetjük a hatalmat. Ennek érdekében javasoljuk, hogy kapcsold be az ellenőrzés funkciót azon bejegyzések kapcsán, amelyekben megjelölnek téged, még az előtt, hogy láthatóvá válna a bejegyzés az idővonalon. Ezen túlmenően javasoljuk bekapcsolni az ellenőrzés funkciót azon bejegyzések kapcsán is amelyekben megjelöltek, még mielőtt azok megjelennének a Facebookon.

(4) Limitáld a megadott személyes adataidat

A mozzanat első lépése, hogy böngészőnk Facebook lapjának jobb felső sarkában található kérdőjel ikonra kattintunk, hogy végiggörgessük a [A beállítások ellenőrzése] menüpontot. Az első két pont segítségével a [Bejegyzések] és az [Alkalmazások] beállításait ellenőrizhetjük le még egyszer, így ha a korábbi konfigurációs lehetőségeknél mindent igényeink szerint adtunk meg, gond nélkül tovább haladhatunk a [Profil] részhez, ahol tovább limitálhatjuk az adatainkhoz való hozzáférést. Javasoljuk, hogy innen minden olyan adatot töröljünk, amelynek megosztását kérdésesnek tartjuk, ami ezen felül megmarad csak az ismerősök számára legyen látható (vagy még inkább számukra sem).

(5) Nézd meg, kik is az ismerőseid

Ez a pont első sorban azoknak a személyeknek szól, akik eddig boldog-boldogtalan bejelöltek, hogy ezt követően elégedetten hátradőlve legeltessék szemüket az ezernyi ismerősön. Érdmes venni a fáradtságot, hogy ezen a listán valóban csak azok szerepeljenek, akiket tényleg ismerünk, jobb esetben akár pár szót is váltottunk már velük életünkben. Azokat, akik ezen a halmazon kívül találhatóak érdemes törölnünk. A megmaradt listát érdemes tovább szűrni, hiszen az adott profil kép mellett található [Ismerős] menüpontra kattintva beállíthatjuk, hogy közeli, vagy távoli ismerős, aki pedig igazán mélyre akar ásni, az külön kategóriákat is létre hozhat. Az itt megadott helyes beállításokkal még inkább leszűkíthetjük, hogy kik és pontosan mire láthatnak rá a Facebook profilunkon.

(6) Hirdetések beállítása

Ez is egy olyan pont, ami sokszor elkerüli az emberek figyelmét. A Facebook alapbeállítások természetesen itt is a hirdetőknek kedveznek, de ezzel ne is törődjünk, ennél sokkal fontosabb a személyes adatainknak a védelme. Jobb, ha elkerüljük, hogy a párkapcsolati státuszunk, munkahelyünk, vagy a tucatnyi egyéb beállításunk abuzálásával férjen egy lépéssel közelebb hozzánk egy-egy hirdető. Ennek érdekében a már fentebb megismert [Beállatások], majd [Hirdetések] menüpont alatt kell az érdeklődési köreidet és az adataidat leszűkíteni / törölni. Ezt követően jöhetnek a [Hirdetésekre vonatkozó beállítások], ahol [a hirdetések webhelyek vagy alkalmazások használata alapján], valamint a [hirdetések a Facebook vállalatokon kívüli alkalmazásokban és webhelyeken] egyaránt a [Nem] beállítását javasoljuk.

Zárszó

Amit nem lehet hangsúlyozni eléggé: a pontokba szedett javaslatainkat mindenki egyéni mérlegelést követően alkalmazza, de a jövőben még inkább felértékelődnek majd személyes adataink, ezért ezeket nem érdemes gombokra és csavarokra elcserélnünk. A Cambridge Analytica adathalászatával kirobbant Facebook botránynak még nincs vége, a jelenleg zajló audit során éppen az derült ki, hogy a közel 50 millió felhasználó adatai a mai napig nem kerültek megsemmisítésre.

facebook-botrany-1

A kíváncsiak számára ajánlott a saját felhasználói fiókkal összefüggő Facebook adatok letöltése. Egy néhány éves fiók logja nagyon könnyen nőhet több gigára, ahol aztán minden megtalálható: a megosztott posztokon kersztül, a képeken át, a privát üzenetekig szinte minden. Olyan dolgok is, amelyekről mi már rég elfelejtkeztünk – de az internet nem felejt.

 

Ezeket a cikkeket Neked ajánljuk!

Vélemény, hozzászólás?