Önkéntesek küzdenek a Google Maps megbízhatóságáért

Tom Waddington egy barátjához látogatott, amikor értesítést kapott a telefonjára, hogy értékelje a közelben lévő kórházat. Mivel egy lakóövezetben volt, ahol nincs kórház, tüzetesebben utánanézett a dolognak és egészen meglepő felfedezést tett. A Google Maps az egyik közeli lakóházat kórházként tüntette fel. A hely értékelései között pedig rengeteg reklámszagú, ötcsillagos véleményt talált, ahol az értékelők részletesen beszámoltak róla, hogy miként gyógyultak meg a nem létező kórházban. Mint kiderült, egy telemarketinges gyógyszer forgalmazó cég “foglalta le” a megadott címet, hogy ezáltal növelje ismertségét és reklámozza magát. Tom ráadásul rövid kutatás után felfedezte, hogy nem csak egy ilyen téves ingatlanbejegyzése van a cégnek, hanem egész hálózat tartozik hozzájuk.

Tom természetesen jelentette a Google-nek a visszaélést, így a helyeket és a hamis értékeléseket író accountokat is törölték. De néhány hónap múlva már új accountokról új helyeket hozott létre valaki, ugyanennek a cégnek a reklámozására.

google maps 01

A Google Maps hasznos információforrás a fogyasztók számára és reklámlehetőség a cégeknek, hiszen sokan a felületen elérhető értékelések alapján keresnek szolgáltatásokat, szállásokat, éttermeket. A hamis információk ártanak a fogyasztóknak és ártanak azoknak a vállalkozásoknak is, amelyek nem használnak szabálytalan eszközöket. A Google saját bevallása szerint folyamatos versenyfutást folytat az információk megbízhatóságáért és mindez rengeteg pénzébe kerül. Emellett a Kiemelt Közreműködő Programban önkéntesek hada harcol nap mint nap a félrevezető információk ellen. Közülük sokan, mint Waddington, próbálják megtanítani az embereknek, hogyan ismerjék fel a hamis információkat.

google maps 02

Mike Blumenthal tíz éve foglalkozik a Google Maps-szel, ő az egyik legismertebb azok között, akik önkéntes alapon segítenek a szolgáltatás javításában. Több tízezer hibát jelentett már és saját számításai szerint több, mint 1000 órát töltött azzal, hogy hamis értékelésekre vadásszon. Az ő megfigyelései is azt támasztják alá, hogy az utóbbi időben ugrásszerűen nőnek a félrevezető információk. Sokan saját üzletük reklámozására vagy a konkurencia lehúzására írnak értékeléseket. A keresőoptimalizáló szolgáltatást nyújtó cégek között vannak olyanok, amelyek hamis vagy más weboldalakról lopott adatok segítségével készítenek értékeléseket egy-egy helynek. Emellett találhatunk “értékelés-cserebere” csoportokat Facebookon és akár vásárolhatunk is értékeléseket a neten, például különféle freelancer oldalakon.

Mike szerint szomorú dolog, hogy főleg önkéntesek végzik ezt a munkát és a Google-nek sokkal nagyobb erőfeszítéseket kellene tennie a hamis értékelések megakadályozására. Ráadásul a cégnek rendelkezésére állnak olyan információk, melyekkel a hamis értékelések nagy részét szinte azonnal ki tudná szűrni. Hiszen ha valaki garázskaput vásárol San Francisco-ban, tanfolyamokon vesz részt Texasban, légkondicionálót javíttat Floridában és leburkoltatja a fürdőszobája padlóját Kanadában, akkor az a személy és az összes értékelése nagy valószínűséggel nem valódi.

google maps 03

Joy Hawkins egy keresőoptimalizáló cégnél dolgozik tanácsadóként. Ő is úgy látja, hogy az utóbbi egy évben látványos növekedésnek indultak a hamis értékelések a Google Maps szolgáltatásban. Szerinte szakavatott szemmel viszonylag egyszerű kiszúrni, hogy melyik az igazi értékelés, de az emberek többsége laikusként nem ismeri fel a félrevezető bejegyzéseket. A Google tud a problémáról, mert sok bejelentés érkezik ezzel kapcsolatban és a cég ilyenkor reagál is ezekre, törli a hamis adatokat. De Joy szerint ez kevés, a Google feladata elsősorban az lenne, hogy megakadályozza a félrevezető információk megjelenését.

Érdekes, hogy a hasonló szolgáltatások, mint például a Yelp vagy az Amazon értékelési rendszere sokkal sikeresebbek a valótlan értékelések kiszűrésében. Az Amazonnál például ezt azzal érik el, hogy az ellenőrzött, valódi értékelések a listák elején jelennek meg és a cég minden esetben feljelentést tesz a hamisan értékelők ellen. Többen úgy látják, hogy a Google nem megfelelő eszközökkel ellenőrzi az értékeléseket, erre utal az is, hogy a cég éves jelentésében mindössze 0,5%-ra teszik a valótlan értékelések arányát, holott a szakemberek szerint ennél jóval nagyobb arányról van szó.

2014-ben Bryan Seely a Google Maps segítségével térítette el az FBI és az elnök biztonságára ügyelő Secret Service telefonhívásait azzal, hogy a térképen hamis telefonszámok jelentek meg a két szervezet névjegyén. Akkor a rendszert érintő több hibára is rámutatott. Ma úgy látja, hogy a Google továbbra sem fordít elegendő figyelmet és erőforrást a probléma kezelésére, mely a következő években egyre súlyosabb lehet. Hiszen, ahogy Seely fogalmazott: “Ha valami ott van a Google Maps-en, akkor az emberek azt valóságnak tekintik”.

via CNBC

Ezeket a cikkeket Neked ajánljuk!

Vélemény, hozzászólás?