Sok újdonságot hozott magával az idei Apple event

0
44

Bár az Apple a 2012-es iPhone 5 óta minden évben szeptemberi eseményen jelentette be legújabb iPhone készülékét, a világjárvány idején bekövetkezett gyártási késések miatt 2020-ban változott ez a minta. A tavaly szeptemberi Apple-rendezvényen bemutatták az Apple Watch 6, az Apple Watch SE és a frissített iPad modelleket – de új iPhone-t nem. A vállalat később, októberben jelentette be az iPhone 12-t. A tavaly őszi Apple-rendezvényt a világjárvány miatt csak online tartották meg, a közvetítést a szokásos módon élőben követhettük a cég weboldaláról.

A tavalyi állapotokhoz képest annyi változott, hogy az Apple visszatért a szeptemberi iPhone bemutatáshoz, de az attrakció ezúttal is csak virtuális formában történt meg. Ennek leginkább az az oka, hogy a szaporodó Covid-19 megbetegedések miatt az Apple-nél a munkatársak még mindig az otthoni munkavégzését preferálják.

Kedden a stílust választotta a tartalom helyett az Apple, amikor bejelentette az idei meglepetéseket. A „sztár”, ha volt ilyen, az iPhone 13 továbbfejlesztett kamerája volt, valamint egy olyan dolog, ami láthatatlan számunkra, de mégis sok felhasználó vágyott már rá, ez nem más, mint egy nagyobb kapacitású akkumulátor. Az új iPhone 13 eszközök mellett bemutatták az új Apple Watch Series 7-et, amely nagyobb képernyőt, ámde hasonló funkciókat kapott az elődjéhez hasonlóan. Emellett volt szó pár új iPad-ről, valamint az iPad mini régóta várt frissítéséről. Drámai drónfelvételek, hírességek vendégszereplése, és termelésről szóló reklámok keveredtek  a keddi termékbemutatón, azonban az Apple többféle akadályba is ütközött, mint például elégedetlen fejlesztőkbe, valamint biztonsági és adatvédelmi problémákba is.

Hirdetés

Az új iPhone-ok kvartettje

Az Apple szeptemberi eseményének fénypontjai vitathatatlanul az új okostelefonok voltak, mint például az iPhone 13, 13 mini, 13 Pro és 13 Pro Max, mindezek „forradalmi” változásokkal. Nézzük meg a 699 dolláros iPhone 13 mini-t és a 799 dolláros iPhone 13-at.

A tavalyi évhez képest mindkét telefon valamivel világosabb képernyővel lett felszerelve, így könnyebben látható lesz a kijelző erős napsütésben is, illetve körülbelül 20%-al kisebbek lettek az előlapi kamerakivágások. Mindkét telefon hátulján megtalálható a már ismert kamera páros, amelyeknek ígéretek szerint jobb fényképeket kell csinálniuk gyengébb fényviszonyok mellett is. Mindemellett mindként modell az Apple legújabb, nagy teljesítményű processzorát használja a jobb teljesítmény érdekében, habár nem sok különbséget fedezhetünk fel, ha már használtuk a tavalyi modellt.

Vessünk egy pillantást az Apple prémium telefonjaira is. A 999 dolláros iPhone 13 Pro, és a nagyobb testvére, az 1099 dolláros iPhone 13 Pro Max valamivel erősebbek, mint a sima iPhone 13-ak. Jó hír annak, aki telefonnal szokott fotózni, hogy most már extrém közeli felvételeket is készíthetnek a Pro iPhone-ok új makró funkciójával, és itt is igaz, hogy  gyengébb fényviszonyok mellett is jól teljesítenek a kamerák. A leendő „filmkészítők” pedig olyan funkciókhoz férnek majd hozzá, amelyek előidézik a klasszikus filmekben látott kameratechnikákat.

Lehet, hogy közönségesnek tűnnek ezek a frissítések, azonban van, amit érdemes megünnepelni, mégpedig azt, hogy javítottak az akkumulátor élettartamán. Az Apple minden új iPhone 13-jának tovább kell bírnia plusz másfél óra üzemidővel, mint a tavalyi modell.

Apple táblagépek és frissítések

A keddi show egyik legnagyobb meglepetése az új, 499 dolláros iPad mini volt, amely az évek múlása alatt most megkapta az első nagyobb átalakítását. Most az Apple legkisebb tablete úgy néz ki, mint az iPad Pro és az iPad Air, csak 8,3 hüvelykes képernyővel. Ez az átalakítás lehetővé tette hogy 5G-vel is rendelkezzen a készülék, valamint kapunk egy USB-C portot is, hogy további kiegészítőket tudjunk csatlakoztatni a töltés mellet, például billentyűzetet, monitort, valamint külső merevlemezt. Az alacsony termet ellenére az iPad mini valójában erősebb is lehet, mint a tavaly megjelent iPad Air, köszönhetően az új A15 processzornak.

Frissítést kapott az Apple legolcsóbb iPad-je is, amely 329 dollárért szerezhető be. Ez a kilencedik generációs táblagép most ugyanazt a processzort használja, mint az iPhone 11, és dupla annyi tárhellyel rendelkezik, mint a tavalyi alapmodell. Továbbá az Apple által használt gagyi 1,2 megapixeles kamerát felváltotta egy 12 megapixeles kamera, amely jól jöhet például a videóhívások során.

Nagyobb képernyő az Apple Watch Series 7-en

Az Apple Watch évről évre újdonságokat hoz magával, de nagyon közelről kell megvizsgálnunk, hogy észre is vegyük a változásokat. A Series 7 képernyője 20%-al nagyobb, mint a tavalyi- és 50%-al nagyobb, mint a harmadik generációs modellé, köszönhetően a kisebb káváknak. De mire is jó neked a nagyobb képernyő? Az Apple sok gombot átalakított, hogy nagyobbak legyenek és így 50%-al több szöveget tud a kijelző megjeleníteni. Ezeken felül most is rendelkezésre áll egy teljes billentyűzet, hogy megnézzük és válaszolhassunk is üzeneteinkre és e-mailjeinkre, ha azonnal szeretnénk. A további változások minimálisak, a kijelző porálló, valamint 33%-kal gyorsabban tölt az elődjéhez képest.  Nincsen változás az akkumulátor élettartama kapcsán, valamint nem kapunk új egészségügyi, vagy bármilyen más érzékelőt sem, mint tavaly.

Mi is az a Cinematic mód?

Mint már ahogy korábban említettem, az új iPhone-ok kamerái komoly fejlesztéseken estek át, ezért érdemes róla részeletesebben is beszélni.

Számos rendkívül lenyűgöző kamerafrissítést hozott magával az iPhone 13 sorozat. Mind a négy telefonon nagyobb képpontokat kapunk az érzékelőkön, valamint az iPhone 13 Pro esetében még plusz 1,9 mikronos pixeleket is kapunk. Mindegyik készülék rendelkezik érzékelés alapú mechanikus stabilizátorral az elsődleges kamera esetében. Ez mind nagyszerű dolog, de a legszembetűnőbb frissítés talán a Cinematic mód.

A Cinematic egy olyan videó mód, amely mind a négy iPhone számára elérhető, és azon felhasználóknak készült, akik szeretnék kicsit komolyabban venni a videóik minőségét, és az ezzel járó operatőri munkát. Egy kicsit hihetetlennek tűnhet, de a 2015-ös Tangerine című filmet egy iPhone 5S-en forgatták, amely egy apró 1/3 hüvelykes, 8 megapixeles szenzorral, és csak 1080p/30fps videófelvétellel rendelkezett.

Úgy van kialaktíva a Cinematic mód, hogy úgy működjön, mint egy virtuális „fókuszhúzó”. Természetesen sok modern fényképezőgép rendelkezik ezzel a funkcióval. A mai világban már természetesnek vesszük az olyan funkciókat, mint az arcfelismerés- ahol ha valaki belép a képbe, akkor a középpontba kerül.

Prediktív fókuszálás

A prediktív fókuszálás egy olyan funkció, amely előre tudja, hogy hova kell fókuszálnia, és milyen irányban kell haladnia a következő területre. Egy demójában bemutatta az Apple, ahogyan a kamera előre-hátra fókuszál az emberek között, miközben elfordulnak a kamerától. Egy másik jelenetben valaki balról lép be a képkockába, és a kamera gyorsan átváltja a fókuszt az arcára szinte úgy, hogy még azelőtt kezdi meg az átmenetet, mielőtt az alany még teljesen látható lenne.

Még egyelőre nem világosak, hogy a fentiek igazak-e. Akárhogy is, egy olyan autofókuszról beszélünk, amely az Apple filmművészeti tanulmányaiból származó algoritmusokat használja. A fókuszpixelek itt is elengedhetetlenek, hiszen ahhoz, hogy az autofókusz természetesnek tűnjön, el kell kerülnie a kontrasztérzékelő AF-ben látható „keresési” hatást. Itt az autofókusz motor túllépi a fókuszpontot és visszahúzódik.

Minden iPhone 13 készülék dual-pixel képpontos AF-el rendelkezik, ami egy fázisérzékelővel ellátott autofókuszálási módszer, amely lehetővé teszi a keresés nélküli fókuszálást akár korlátozott megvilágítás mellett is. Habár az Apple saját bemutatójában néhány fókuszváltás nem a profi fókuszálás magabiztosságát tükrözte.

Mélység érzékelés

A mélység érzékelése az, aminek köszönhetően valóban másképp fognak kinézni a Cinematic videóink, ami olyan, mint az iPhone porté módja, csak videó formában. Az iPhone 13 Pro széles rekesznyílású f/1.5 objektívvel dolgozik, ami azt jelenti, hogy csak nagyon közelről, nagyon közeli témák esetén tudja elhomályostani a hátteret, ami a Cinematic módnál válik lehetségessé.

Nem ez az első próbálkozás, hogy háttérelmosódást akarnak alkalmazni a videóknál a gyártók. A Huawei Mate 20 Pro-nak 2018-ban, míg a Samsung S10 és Note 10-es telefonjaiban 2019-ben volt elérhető a Live Focus Video. Ezekben az esetekben azonban a végeredmények eléggé gyengék voltak, és nem bizonyultak annyira hasznosnak, hogy a felhasználók érdeklődést mutassanak a funkció felé. A Cinematic mód viszont lehetővé teszi, hogy háttérelmosást alkalmazzunk a videón, miután megcsináltuk azt, mindezt a rekesznyílás, vagy az f-stop kiválasztásával. Mint a valós objektívmélységnél, hasonlóan itt is minél kisebb az f-stop szám, annál homályosabb lesz a háttér.

Egyes részei a videónak elmosódottabbnak hathatnak, mint azt mi szeretnénk, de a fókuszon kívüli részek nem is tűnhetnek élesnek, és ez az a pont, amikor a készülék lencséi valóban előnnyé válhatnak. A természetes széles mélységélesség azt jelenti, hogy ha olyan helyre szeretnénk fókuszálni, amely nem teljesen van fókuszban, akkor mindezt megtehetjük akár mozgás közben is, úgy, hogy a fókuszálni kívánt téma éles marad, a háttér pedig elmosott. Volt egy kamera, amely lehetővé tette a fókuszpont valódi megváltoztatását a forgatás után amely a Lytro Illum névre hallgatott. Fénymező-érzékelőt használt, amely rögzítette az objektumról visszaverődő fény irányát, nem pedig a jelenet „lapos” ábrázolását. Azonban nem tudott mozivászonra illő videót felvenni, illetve képminősége sem volt kiemelkedő, így leálltak a használatával.

Az Apple elméletileg az ultraszéles kamerát használhatja az új iPhone-ján második fókuszpontként, amely különböző fókuszinformációkkal van ellátva, ha netán a videó után szerkeszteni szeretnénk a fókuszálás helyét. Ez azonban valószínűleg megkérdőjelezhetőbb eredményekhez vezetne, mivel a szűkebb lencsenyílással, kisebb érzékelő pixelekkel és a jelenet némileg eltérő nézetével ez a folyamat egy úgynevezett „kivágott nézet”-hez vezetne.

Kézi vezérlést is kínál a Cinematic mód, ahelyett, hogy hagynánk, hogy a szoftver végezze el az összes munkát, mivel ez valószÍnűleg tönkretenné a kreatív folyamatot. Lehetőségünk van kiválasztani azt is, hogy rögzítsük az fókuszt egy adott témához/objektumhoz, ha a Cinematic mód nem azt tenné, amit szeretnénk. Ez látható rázkódásokat okozhat, még akkor is, ha állványt használunk, de mivel mind a négy iPhone 13 rendelkezik stabilizátorral, így elvárnánk, hogy eltüntesse ezeket a minimális rázkódásokat a felvételről, főleg, ha óvatosan bánunk vele.

Sok érdekes dolgot mutattak be az idei Apple Event-en saját véleményem szerint, és várjuk a következőt!

techkalauz.hu – az online tech magazin

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét