A 3D kijelzőtechnológia új korszaka köszönt ránk, amely messze túlmutat mindenen, amit a múltban láttunk.
Ha van valami, ami eltántorítja az embereket az új technológiák alkalmazásától, az az, hogy hosszú ideig kénytelenek esetlenül kinézni és kényelmetlenül érezni magukat. Ez mindig is a 3D Achilles-sarka volt a múltban, és továbbra is ez az elsődleges akadály a VR-headsetek és a buta kinézetű okosszemüvegek számára.
De most egy új 3D-hullám érkezik. A laptopok, táblagépek és még a számítógép-monitorok is elkezdték magukévá tenni a 3D technológia egy új formáját, amely teljes mértékben megoldja ezt a problémát anélkül, hogy feladná azt, hogy mennyire lenyűgöző tud lenni a 3D. Használtam a technológia legújabb verzióját, és beszéltem az alkotókkal – talán végre ez lesz a 3D-nek az a verziója, amely megmarad.
Az utolsó határ
Szkeptikus voltam, amikor először láttam a 3D technológia következő generációját. A 3D iránti érdeklődés hullámokban jön. Ez vezetett oda, hogy az Avatar minden idők legnagyobb bevételt hozó filmje lett. Öt évvel később vicc tárgyává vált. De a 3D-s termékek új hulláma nem csupán a korábbi sikertelen próbálkozások felidézése. Van egy új technológia, amely életre kelti ezt a trendet, és ez teszi a 3D új korszakát ilyen vonzóvá.
A technológia megalkotói figyelték a lendület növekedését. „Ma remélhetőleg a fordulópontnál vagyunk” – mondja David Fattal, a Leia Inc. társalapítója és technológiai igazgatója. A több mint egy évtizeddel ezelőtt a HP Labs spinoffjaként alapított vállalat az elmúlt években szinte az összes 3D-s kütyü implementációért felelős. Ez magában foglalja az első projektjüket, a 2018-as sikertelen Red Hydrogen One okostelefont, valamint a saját hardverprojektjeiket, mint például a 2023-as Lume Pad 2 Android tabletet.
Amikor néhány évvel ezelőtt először láttam az Acer SpatialLabs játékmonitorokat (a Leia technológiájával), tudtam, hogy a szemüveg nélküli élménynek van egyfajta varázsa. Kezdeti kétségeim ellenére lenyűgözött a 3D-s hatás ereje és a nagy „édes pont”. Itt vagyok ma, egy teljes értékű 3D-s monitorral az asztalomon, a Samsung Odyssey 3D-vel: Végre úgy érzem, hogy a 3D-s képernyők megvalósulnak.
A készüléktől függetlenül minden rendszer, amely integrálja a Leia megoldását, szemkövető kamerák és lencsés lencsék kombinációját használja a 3D-s érzet megteremtéséhez. Ezt egy kapcsolható optikai réteggel kombinálják a kijelző előtt, amely lehetővé teszi a 3D és a 2D közötti váltást. Nagyon jól működik, részben azért, mert a monitor álló helyzetben van – a Leia mesterséges intelligenciát használ a mozgások előre előrejelzésére, hogy elkerülje a hatás megszakadását.
„Rendelkezünk azzal, hogy hol volt az arcod az elmúlt néhány másodpercben az aktuális pillanat előtt” – mondja Fattal. „Ezután mesterséges intelligenciát használunk annak megjóslására, hogy hol leszel a jövőben. Az arcod csak ennyi mozgást végez, mivel az arcod tereptárgyai korrelálnak. Ha elfordítod a fejed, a szemeidnek egy bizonyos módon kell követniük, és így tovább.”
Az eredmény varázslatosnak érződik. Olyan, mintha először próbálnál fel egy VR-szemüveget, a 3D-effektus teljes erejében, szemüveg nélkül látványa jelentőségteljes, különösen, ha a megfelelő tartalommal párosul.
A játék megérett a 3D-re
Talán azon tűnődsz, hogy miért a gamer monitorok és gamer laptopok válnak a 3D technológia világába hozásának elsődleges termékeivé a tévék helyett. Az Acer már évek óta támogatja a 3D játékokat, és ez jól mutatja, hogy mekkora előrelépés lehetséges ezen a téren. A Lenovo egy vadonatúj gamer laptopot is piacra dob, a Legion 9i-t, amely prémium funkciói között szerepel a 3D képernyőre való frissítés lehetősége. A modern játékok eredendően 3D-sek, így természetes terepet biztosítanak a 3D effekt alkalmazásához. De ennél többről van szó.
„Úgy érezzük, hogy ez a következő nagy dolog kezdete.” Ezt mondja nekem David You, a Samsung monitorok termékmarketing-vezetője, amikor megkérdeztem, milyen érzés volt piacra dobni a vállalat első 3D gamer monitorát. „Emlékeztet arra, amikor a Samsung néhány évvel ezelőtt először piacra dobta a 49 hüvelykes ultraszéles monitorait. Mindenki azt mondta: »Tényleg szükségünk van erre?« Most már mindenkinek van egy az asztalán.”
Az elmúlt öt évben hatalmas fejlődésnek lehettünk tanúi a gamer monitorok technológiájában, sikeresen bevezetve a kalandvágyó képernyőméreteket, képarányokat és kijelzőtechnológiákat. Mindenkinek van valami, és ez a változatosság az egyik fő oka annak, hogy a gamer monitorok tökéletes kiindulópontot jelentenek ahhoz, hogy ezt a technológiát az emberek arcába tegyük.
A Samsung azt állítja, hogy belső felmérést végzett az úgynevezett „hardcore gaming” demográfiai csoport körében, hogy megtudja, mit szeretnének egy következő generációs gamer kijelzőben. Ezt a demográfiai csoportot az jellemzi, hogy hajlandóak ezreket fizetni a legújabb PC-s játékeszközökért. Hatvankét százalékuk azt mondta, hogy elvárja, hogy a következő generáció fejlett immerziót tartalmazzon – a tökéletes helyet a 3D-s technológia kipróbálására.
„Amikor a demográfiai csoportot, vagyis a monitorok általános fogyasztói bázisát vizsgáljuk, különösen, ha 1000 dollár feletti prémium monitorokról beszélünk, a túlnyomó többség játékra költi az pénzt” – mondja You. Ez azért fontos, mert ezek az első 3D-s gamer monitorok nem olcsók. A meglepően korlátozott játéktámogatás ellenére a Samsung Odyssey 3D ára mindössze 2000 dollár.
„A korai alkalmazói szakaszban vagyunk, ugye? Az ár kissé sokkoló a legtöbb fogyasztó számára” – mondja. „De úgy érezzük, hogy ha egyszer bevonjuk az embereket a 3D ökoszisztémába, akkor több játékstúdiót és fejlesztőt is bevonunk, mert látják, hogy a teljes elérhető piac növekszik.”
Lényegében a játékosok hajlandóak többet költeni egy magával ragadó élményre, és ez időt nyer a 3D ökoszisztéma többi részének, hogy felzárkózzon.
3D minden képernyőn
Ahogy You megjegyzi, még az Odyssey 3D is „sokkal több, mint egy 3D játékmonitor”. Legyen szó YouTube-ról, Zoomról vagy akár csak teljes képernyős fotókról, a kijelző gépi tanulási algoritmusok segítségével képes a 2D-t 3D-vé alakítani, mesterséges mélységréteget adva hozzá, amely korábban nem volt ott. Bár a hatás nem olyan meggyőző, mint a játékokban, és a DRM-korlátozások korlátozzák a tartalmat, mégis lenyűgöző technikai bemutató. Sőt, a mesterséges intelligencia lehetővé teszi a 3D számára, hogy leküzdje a személyre szabott 3D-s tartalmak iránti igényt, ami a múltban a 3D-s technológia egyik fő problémája volt. Ezáltal szélesebb körű felhasználási módok jönnek létre, amelyekből a mainstream közönség is profitálhat.
Fattal szerint a játék a második kedvenc 3D-s felhasználási területe. „A 3D-nek sokkal jobban megvan az ereje, hogy az emberi kapcsolatot közvetítse, mint egy síkképernyős képernyőn” – mondja, és elmagyarázza, hogy a gyerekeiről készült 3D-s fotók és videók miatt hitt igazán a 3D erejében. Az álma egy olyan világ, amelyben minden videó 3D-ben rögzíthető és élvezhető. „Célunk, hogy végül teljesen szabványossá váljunk minden eszközön, de különösen a mobiltelefonokon, hogy az emberek cseveghessenek, képeket és videókat készíthessenek, és megoszthassák a közösségi médiában – és mindezt 3D-ben kellene megvalósítani.”
Ez egy ambiciózus törekvés, amelyet a Szilícium-völgy titánjai is visszhangoznak. Az Apple és a Google térbeli fotókat és videókat reklámoz a saját vegyes valóságú ökoszisztémáikkal, ahol mélységi emlékeket lehet megtapasztalni. A Google nemrégiben bemutatta a Google Beam-et is – egy olyan módszert, amellyel a videohívásokban részt vevő embereket 3D-sebbé és élethűbbé alakíthatja, személyesebbé téve őket.
Az Apple Vision Pro soha nem létezhetne olyan játékosok nélkül, akik hajlandóak kipróbálni a VR korai verzióit, még a játékkönyvtárak súlyos hiánya és a kényelmetlen headsetek ellenére is. A VR-nak mindig is voltak más felhasználási módjai, de a játék mindig is a fő vonzerő volt. Túl korai lenne megmondani, hogy a 3D ezen új korszaka nagyobb sikereket ér-e el a játékokon túl, mint a VR.
Ne számítsunk arra, hogy a 3D tévék hamarosan visszatérnek – a jelenlegi megvalósítás miatt a 3D technológia csak egy ember számára működik. De egyelőre az olyan cégek, mint a Samsung, sokkal nagyobb reményeket fűznek a 3D elterjedéséhez, és azt ígérik, hogy a következő egy-két évben „megháromszorozzák” 3D monitorkínálatukat. Ez egy komoly bizalomgerjesztő szavazat.