Bár több autógyártó már jelezte, hogy nem kívánja bevezetni az Apple új generációs járművezérlő rendszerét, a CarPlay Ultra fejlesztése továbbra is gőzerővel zajlik Cupertinóban. Az Apple legutóbb az Aston Martinnal közösen mutatta be a rendszert, amely jelenleg kizárólag ennél a gyártónál érhető el, de úgy tűnik, a háttérben már készül a következő funkció – az adaptív sebességtartó automatika Apple Maps-integrációval.
Egy nemrég benyújtott szabadalmi bejegyzés szerint az Apple olyan tempomat-megoldáson dolgozik, amely a CarPlay Ultra környezetébe illeszkedve képes előre jelezni az útviszonyokat, forgalmi helyzeteket és sebességkorlátozásokat. Az adaptív sebességtartó rendszer a jövőben az Apple Maps adataira támaszkodva szabályozhatja a jármű sebességét, ezzel csökkentve a vezető beavatkozási igényét, és egyenletesebb, biztonságosabb utazást biztosítva. A rendszer emellett vizuálisan is megjeleníti a tempomat állapotát több kijelzőn – a digitális műszeregységen, a központi képernyőn és akár a head-up displayen is.
Bár maga az ötlet nem radikálisan új – több autógyártó már most is integrálja saját navigációs rendszerébe az adaptív tempomatot –, az Apple célja egy sokkal egységesebb, „ökoszisztémás” megközelítés: egy olyan járművezérlési rendszer, ahol minden funkció egy helyen, Apple-logika mentén működik.
Ez az all-in-one megközelítés azonban éppen az, ami miatt sok autógyártó elfordult a CarPlay Ultra bevezetésétől. Míg a klasszikus CarPlay vagy Android Auto lényegében egyfajta kijelzőtükrözésként működik, addig a CarPlay Ultra mélyebben integrálódik az autó digitális rendszerébe. Ez pedig már a gyártók digitális bevételeit is veszélyeztetheti, hiszen egyre többen kínálnak saját előfizetéses tartalmakat, alkalmazásokat, extrákat – amelyeket nem szívesen engednek ki a kezükből.
A Google ezzel szemben rugalmasabb megközelítést kínál az Android Automotive révén, amely lehetővé teszi a Google Maps és egyéb szolgáltatások beépítését anélkül, hogy a gyártóknak teljes kontrollt kellene átadniuk. Ez részben megmagyarázza, miért álltak el több autógyártónál a CarPlay Ultra bevezetésének tervétől – legalábbis egyelőre.
Ennek ellenére az Apple nem áll meg. A szabadalmi bejegyzés és az Aston Martinnal való közös fejlesztés egyértelműen mutatja, hogy hosszú távra terveznek. Sőt, az iOS 26 rendszerrel párhuzamosan a hagyományos CarPlay-t is fejlesztik, egyszerűbb, letisztultabb kezelőfelületet ígérve, amely jobban alkalmazkodik a vezetés közbeni használathoz.
Az autógyártók valószínűleg továbbra is elérhetővé teszik majd az Apple CarPlay-t és az Android Autót alapvető kijelzőtükrözésként, miközben a saját infotainment rendszereiket és alkalmazásaikat igyekeznek előtérbe tolni. De az Apple kitartó fejlesztési lendülete azt jelzi: ha egyszer újra nyílik egy ajtó valamelyik nagyobb gyártó felől, a CarPlay Ultra készen fog állni arra, hogy betörjön – akár a műszerfal közepébe.