Az Igazságügyi Minisztérium szerint a Google piaci erőfölénye simán lehetővé teszi, hogy nagyjából mindenféle következmény nélkül emelje az árakat a hirdetők rovására. Jerry Dischler 2020-ban arról beszélt, hogy 5 százalékkal emelhették meg az árakat a tipikus hirdetők számára, és potenciálisan 10 százalékkal bizonyos lekérdezések esetében.
Elmondása szerint a hirdetőik nem tudtak ezekről a – saját megfogalmazása szerint – „hangolásokról”, mert általában nem is tájékoztatták őket erről. Egy másik tárgyalásban pedig az derült ki, hogy a kissé „nehezebb” időszakokban – mint amilyen 2019 – volt, általában az első gondolat az emelés volt. Így míg 2019-ben a hirdetésekből származó bevétel 98 milliárd, addig 2020-ban már 100 milliárd dollárnál is több volt.
Annak bizonyítása, hogy a Google csekély versenynyomás mellett is emelheti a hirdetési árait, segíthet megerősíteni az Igazságügyi Minisztérium érvelését, miszerint a vállalat jogellenes monopóliumot tart fenn. Ezt az ellenvetést ugyanakkor a minisztérium nem tudja felhozni magával a keresőmotorral kapcsolatban, amely a fogyasztók számára ingyenes termék. Azt viszont állíthatja, hogy a kár más formái, például a laza adatvédelmi előírások enyhíthetők lettek volna egy versenyképesebb keresőiparban.
techkalauz.hu – az online techmagazin