A közösségimédia-óriások, a TikTok, a WhatsApp és az Instagram által 14 különböző országban – köztük az Egyesült Államokban, Brazíliában, Indonéziában és az Egyesült Királyságban – kiskorúak számára kínált alapértelmezett beállításokat és feltételeket vizsgáló kutatás azt találta, hogy a három platform nem nyújt azonos szintű adatvédelmet és biztonsági védelmet a gyermekek számára az összes piacon, ahol működnek. A kiskorúaknak szánt szolgáltatások védelmi szintje attól is függhet, hogy hol élnek a világban – derül ki az új jelentésből. A kutatást a Fairplay, egy non-profit szervezet végezte, amely a gyermekeket megcélzó marketing végét szeretné.
E tekintetben a TikTok különösen problémásnak bizonyult. A Fairplay a jelentésének közzététele mellett a vállalatot egy közös levélben emelték ki, amelyet csaknem 40 gyermekbiztonsági és digitális jogvédő csoport írt alá. Felszólították, hogy ajánlja fel a „Beépített biztonság” és a „Children’s Rights by Design” lehetőségeket globális szinten – ahelyett, hogy csak a legmagasabb szabványokat biztosítanák az olyan régiókban, mint Európa, ahol az ezt szabályozók korai lépéseket tettek a gyerekek online védelme érdekében.
A Fairplay jelentésében szereplő információkra hivatkozva 11 ország 39 gyermekvédelmi és digitális jogvédő szervezete – köztük az Egyesült Királyság 5Rights Foundation, a Tech Transparency Project, a ghánai Africa Digital Rights Hub és az Eating Disorders Coalition for Research, Policy & Action, csak hogy csak néhányat említsünk – aláírták a TikTok vezérigazgatójának, Shou Zi Chew-nek írt levelet, amelyben felszólítják őt, hogy foglalkozzon a jelentésben kiemelt tervezési diszkriminációkkal.
Ide tartoznak azok az dolgok, amelyekben a TikTok „életkornak megfelelő” élményt kínál a kiskorúaknak, mint például az alapértelmezett beállítások privátra állítása (mint az Egyesült Királyságban és bizonyos EU-piacokon). Ennek ellenére máshol 17 éves felhasználókat találtak, akik könnyedén hozták létre nyilvános profiljukat.
Számos (nem európai) piacot is azonosított a jelentés, ahol a TikTok nem tudja a fiatalok anyanyelvén biztosítani szolgáltatási feltételeit. Kritikus az átláthatóság hiánya a minimális életkor követelményeivel kapcsolatban is – a TikTok olykor ellentmondásos információkkal látja el a felhasználókat, ami megnehezíti a kiskorúak számára annak megállapítását, hogy a szolgáltatás megfelelő-e számukra. „A TikTok fiatal felhasználói közül sok nem európai; A TikTok legnagyobb piacai az Egyesült Államokban, Indonéziában és Brazíliában találhatók. Minden gyermek és fiatal megérdemel egy életkorának megfelelő élményt, nem csak az Európán belüliek” – érvelnek a jelentésben a szerzők.
A Fairplay kutatásának módszertanát a londoni és sydneyi székhelyű központi kutatók bevonásával elemezték. Szemlére vették a platformok adatvédelmi irányelveit és szerződési feltételeit, a helyi kutatószervezetek globális hálózatának támogatásával – amely magában foglalta a kísérleti fiókok létrehozását a felajánlott alapértelmezett beállítások eltéréseinek feltárására.
A kutatók azt állítják, hogy eredményeik megkérdőjelezik a közösségi média óriásai azon állítását, hogy törődnek a gyermekek védelmével – mivel bizonyíthatóan nem mindenhol biztosítják ugyanazokat a biztonsági és adatvédelmi előírásokat a kiskorúaknak. Ehelyett úgy tűnik, hogy a közösségi média platformok kihasználják a kiskorúak jogi védelmének globális foltjait, hogy előnyben részesítsék a kereskedelmi célokat, például az elkötelezettség fokozását, a gyerekek biztonságának és magánéletének rovására.
Nevezetesen, a globális déli országokban és bizonyos más régiókban a gyerekek több manipulatív dolognak vannak kitéve, mint az európai gyerekek – ahol már törvényi kereteket léptettek életbe online élményeik védelmére. Például az Egyesült Királyság életkornak megfelelő tervezési kódexe hatályos 2020 szeptembere óta, vagy az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete (GDPR), amely 2018 májusától kezdődően alkalmazandó. Ez a rendelet megköveteli az adatfeldolgozóktól, hogy fokozottan ügyeljenek a védelemre ott, ahol a szolgáltatók kiskorúak adatait dolgozzák fel, ugyanis komoly pénzbírság veszélyével járhat az előírások be nem tartása.
Arra kérték a Fairplay szóvivőjét, hogy foglalja össze egy sorban a kutatási következtetéseket: „Ha egysoros összefoglalót szeretnének, akkor az az, hogy a szabályozás működik, és a technológiai cégek ennek hatására nem lépnek fel ez ellen.” Azt is javasolta, helyes az a következtetés, hogy a szabályozás hiánya sebezhetőbbé teszi a felhasználókat „a platform üzleti modelljének szeszélyei miatt”.
A jelentésben a szerzők közvetlen felhívást intéznek a törvényhozókhoz, hogy alkalmazzanak olyan beállításokat és politikákat, amelyek „a fiatalok jólétének és magánéletének legjobb védelmét biztosítják”. A jelentés megállapításai valószínűleg felhívják az Európán kívüli törvényhozókat is arra, hogy fokozzák erőfeszítéseiket a gyermekek védelmét célzó jogszabályok elfogadására a digitális korszakban – és kerüljék annak kockázatát, hogy a platformok a diszkriminatív és ragadozó magatartásukat a legális piacokon lévő kiskorúakra összpontosítsák.
Az elmúlt hónapokban a kaliforniai törvényhozók egy Egyesült Királyság-stílusú, életkornak megfelelő tervezési kódex elfogadására törekedtek. Az év elején számos amerikai szenátor javasolta a Kids Online Safety Act megalkotását, mivel a gyermekek online biztonságának kérdése egyre nagyobb figyelmet kapott – bár az Egyesült Államokban továbbra is komoly kihívást jelent a szövetségi szintű adatvédelmi jogszabályok elfogadása.
Egy alátámasztó nyilatkozatában Rys Farthing, a jelentés szerzője és a Fairplay kutatója megjegyezte: „Aggasztó belegondolni, hogy ezek a cégek nem minden fiatalnak nyújtják a legjobb biztonságot és magánélet védelmet. Ésszerű elvárni, hogy amint egy vállalat kidolgozta, hogyan teheti termékeit egy kicsit jobbá a gyerekek számára, ezt általánosan elterjessze a fiatalok körében is. A közösségi média cégek azonban ismét cserbenhagynak minket, és továbbra is szükségtelen kockázatokat terveznek platformjaikra. A jogalkotóknak be kell lépniük és olyan szabályozásokat kell elfogadniuk, amelyek arra kényszerítik a digitális szolgáltatókat, hogy termékeiket a fiatalok számára megfelelő módon alakítsák ki.”
„A világ számos joghatósága vizsgálja ezt a fajta szabályozást” – mutattak rá a jelentés megjegyzésére is. „Kaliforniában az Állami Közgyűlés előtt található életkornak megfelelő tervezési kódex biztosíthatja, hogy e kockázatok egy része megszűnjön a fiatalok számára. Ellenkező esetben elvárhatja a közösségi média cégektől, hogy másodrangú adatvédelmet és biztonságot kínáljanak nekik.”
Arra a kérdésre, hogy az Instagramot és a WhatsApp-ot birtokló Metának miért nem küldenek kritikus levelet az érdekképviseleti csoportok, a Fairplay szóvivője magyarázta meg. A kutatók szerint a TikTok „messze a legrosszabbul teljesítő platform” – ezért az aláírótársak úgy érezték, hogy az érdekképviseletüket arra kell összpontosítaniuk. Maga a jelentés egyébként a másik két Meta tulajdonában lévő platformmal is tárgyalja a problémákat.
„A TikTok több mint egymilliárd aktív felhasználóval rendelkezik, és különböző globális becslések szerint egyharmada és/vagy egynegyede kiskorú. A cég jelenlegi biztonsági és adatvédelmi döntései világszerte 250 millió fiatalt érinthetnek, és ezeknek a döntéseknek biztosítaniuk kell, hogy a gyermekek és a fiatalok érdekeit egyformán érvényesítik” – írják a levélben az érdekképviseleti csoportok.
„Felhívjuk figyelmüket arra, hogy alkalmazzák a beépített biztonság és gyermekvédelmi jogokat, valamint haladéktalanul végezzen kockázatértékelést termékeiről/szolgáltatásairól világszerte, hogy beazonosítható legyen a magánélet biztonsága, és hogy kiszűrjenek minden nemű kockázatot, amely hatással lehet a fiatalokra a platformján. Ha egy adott országbeli gyakorlatról vagy irányelvről kiderül, hogy maximalizálja a gyermekek biztonságát vagy magánéletét, a TikToknak ezt globálisan át kellene vennie. A TikTok minden fiatalabb felhasználója megérdemli a legerősebb védelmet és a legnagyobb magánélet védelmét. Nem csak az európai joghatóságokból származó gyermekeket illeti meg ez a dolog.”
Noha az európai törvényhozóknak lehet okuk egy kicsit önelégültnek érezni magukat, ennek ellenére a Fairplay kutatóinak a régióban élő gyerekeknek kínált viszonylag magasabb színvonalú védelmének fényében, a kulcsszó itt viszonylagos. Még Európában is – egy olyan régióban, amelyet gyakorlatban globális vezetőnek tartanak, az adatvédelmi szabványok terén – a TikTok az elmúlt években számos panasszal szembesült a gyermekek biztonságával és a magánélet védelmével kapcsolatban. Ideértve a csoportos kereset stílusú pereket és a gyermekek adatainak kezelésével kapcsolatos hatósági vizsgálatokat.
Viszont ebben a régióban továbbra is élnek a TikTok gyermekbiztonsági kritikái – különösen a kiterjedt profilalkotással és a felhasználók megcélzásával kapcsolatban –, és számos fent említett jogi lépés és vizsgálat továbbra is folyamatban van, ennek ellenére viszont megoldatlanok, még akkor is, ha újabb aggodalmak merülnek fel.
Az olasz adatvédelmi ügynökség például csak ezen a héten kongatta meg a vészharangot a TikTok adatvédelmi szabályzatának tervezett változtatásáról, amely szerinte nem felel meg a hatályos uniós adatvédelmi törvényeknek, ezért hivatalos figyelmeztetést adott ki. Arra kérte a platformot, hogy ne féljen a változástól, amely szerinte aggasztó következményekkel járhat a szolgáltatást igénybe vevő kiskorúak számára, akik alkalmatlan „személyre szabott” hirdetéseket kapnak minden második percben. Még 2021-ben az olasz hatóság is beavatkozott a gyermekbiztonsági aggályok miatt, amelyek szerintük egy TikTok kihíváshoz kapcsolódtak. Elrendelte a vállalat számára, hogy blokkolja azokat a felhasználókat, akiknek nem tudta hitelesen ellenőrizni az életkorukat. A TikTok több mint félmillió olyan fiókot távolított el az országban, amelyekről azt mondta, hogy nem tudta megerősíteni, hogy legalább már 13 évesek.
Nektek mi a véleményetek a TikTok-ról?
techkalauz.hu – az online techmagazin