Hatujjú ember, érdekes textúrák és gyanúsan stilizált zombiképek. Úgy tűnik, az Activision kellemetlen költségcsökkentési intézkedést tett, amikor AI generált képeket használt fel legújabb CoD játékához.
Egy zombi mikulást és egy rágógumikat (?) tartó kesztyűs kezet ábrázoló kép járta körbe az internetet, pláne az X-et és a Call of Duty: BlackOps 6 subredditjét. Ezek a képek a játék betöltési képernyőjén (loading screen) jelennek meg, és roppant mód hasonlítanak a mesterséges intelligencia által generált képekre. Erre utal többek között a természetellenes anatómia és az extra ujjak is. Egy olyan játékstúdió esetében, amely negyedévente dollármilliárdokat keres, és Triple A címeket ad ki, a közösség jogosan fogalmaz meg kritikát.
Azonban nem minden játékos érzi jogosnak a fentebbi vádat. Egyesek úgy vélik, hogy a Mikulás extra ujja a Necrocalus képernyőn csupán egy háttérelem. Mások azt is felhozzák, hogy miért ne használna a CoD AI generált képeket, hiszen csak élnek a lehetőségekkel és felülnek a trendekre. Mindenesetre a mesterséges intelligencia alkotásai gyakran nagyon meggyőzőek, de a kezek és az ujjak babrálásáról, valamint a finom részletek sajátos stilizált megközelítéséről híresek. A kesztyűs kezes képen kis golyók (hívjuk őket rágóguminak) elég természetellenesen, már-már ’a tenyérbe nyomva’ vannak ábázolva. Az AI-vizualizációra számos más példa is van a játékban, ezek azonban sokkal kevésbé nyilvánvalók.
Mindez azután történt, hogy az Activision, a Call of Duty franchise mögött álló játékstúdió leváltotta a szinkronszínészeinek nagy részét, mert részt vettek a SAG-AFTRA sztrájkban. Elvileg a stúdió AI generált módon továbbra is használni akarta a szinkronszínészek hangjait, és amikor a tárgyalások elfajultak, a VA tiltakozásul lemondott. Ezt követően a stúdió átdolgozta a szerepeket, ami azt eredményezte, hogy egyes karakterek teljesítménye igencsak középszerű lett, avagy alulmaradt a várakozásoktól. Zeke Alton, a Peck mögött álló VA állítólag a Redditen panaszkodott az átdolgozás miatt, és azt mondta, hogy szívesen visszatér a Call of Duty-hoz – de csak akkor, ha az AI-védelmet bevezetik.

Függetlenül attól, hogy a Black Ops 6-ban feltűnő megkérdőjelezhető alkotások mesterséges intelligencia által generáltak-e vagy sem, az tény, hogy az Activision komoly erőfeszítéseket tesz a költségcsökkentés érdekében. Ami még rosszabb, hogy nem ez a stúdió első AI rodeója. A Wired arról számolt be, hogy az Activision tavaly mesterséges intelligencia által generált skineket adott el a Call of Duty: Modern Warfare 3-ban. A közelmúltbeli vádaknak még nagyobb hitelt ad a Treyarch áprilisi álláshirdetése, ahol a Call of Duty fejlesztője olyan 2D művészt vagy animátort keresett aki AI-jal alkot. A Microsoft 68,7 milliárd dolláros felvásárlása óta a játékstúdió több száz 2D művészt eresztett szélnek, akiket egytől egyig AI-ra cseréltek.
A negatív vélemények és a felháborodott megjegyzések hemzsegnek a Black Ops 6 Steam oldalán. Furcsa módon úgy tűnik, hogy a Steam, amely általában megköveteli a fejlesztőktől, hogy kifejezetten közöljék a mesterséges intelligencia használatát, enyhítette ezt a szabályt az Activision esetében. A Call of Duty: BO6 Steam oldalán a vélemények kivételével sehol nem említik az AI használatát.
Egyelőre tehát nem derült ki, hogy valóban AI generált képek ezek, vagy sem. Elvégre lehetséges – bár valószínűtlen –, hogy a képeket emberek alkották és csak véletlenül hasonlítanak az AI képekre. Az Activision egyelőre hallgat, az is lehet, hogy hivatalos úton soha nem fogjuk megtudni mi az igazság.
techkalauz.hu – az online techmagazin